Ако някой се нуждае от повече доказателства, че ДВГ няма да изчезнат скоро, германският доставчик на оборудване ZF разкри планове за въвеждане на нова електрическа система за удължаване на пробега. Нейното производството трябва да започне през 2026.
Електрическият удължител е добре познат като технология. Системата действа като традиционен електромобил, с електрически мотор, захранван от голяма батерия. Има и допълнителен горивен двигател с компактни размери, който презарежда батерията, когато наблизо няма станции за зареждане. Така той работи като генератор, без да има реална връзка с колелата.
Първият масов автомобил, който получи такава система, беше Chevrolet Volt, последван от BMW i3. Технологията се използва от Mazda, която оборудва своя изцяло електрически кросоувър MX-30 с роторен двигател за удължаване на обхвата. И все пак подобни системи вече се срещат по-рядко, тъй като електромобилите вече могат да се сравняват с автомобилите, задвижвани с ДВГ. Компанията ZF обаче все още вижда празнина на пазара.
"Въпреки че изцяло електрическият пробег на леките автомобили е средно около 500 км, безпокойството за пробега все още влияе на широк кръг купувачи при избора на следващото си превозно средство", обяснява д-р Отмар Шарер, старши вицепрезидент "Научноизследователска и развойна дейност" в ZF.
Според Шарер удължителите на обхвата са по-добър избор в сравнение с традиционните plug-in хибриди, защото са по-евтини за производство, изискват по-кратки цикли на разработка и използват по-прости вериги за доставки. И тъй като двигателят не е прикрепен към колелата, той винаги може да работи с най-ефективните си обороти, намалявайки разхода на гориво и емисиите. По този начин системата представлява реална алтернатива на по-големите и следователно по-скъпи батерии или plug-in хибриди.
Новият удължител на гамата на ZF може да се използва в два варианта - eRE и eRE+. Първият свързва електродвигател към интегриран преобразувател с планетарна предавка. Вторият добавя "интелигентен съединител и диференциал", което му позволява да се използва или стриктно като генератор, или като вторичен задвижващ агрегат. Изходната мощност и за двата агрегата може да се регулира между 93 и 147 конски сили за eRE и от 93 до 201 к.с. за eRE+, в зависимост от желанието на клиента.
"Повишеното търсене на удължители на пробега показват, че потенциалът на тази технология далеч не е изчерпан - по-специално за моделни платформи, които вече са проектирани за електрически задвижвания с батерии. Зад нашите решения стои концепцията за система и платформа. Това означава, че сме оптимално оборудвани, за да можем да отговорим на всички изисквания на клиентите и пазара с по-кратки цикли на разработка", каза още Шарер.
ZF не е единственият производител, който реагира на подновеното търсене на системи за удължаване на обхвата. Dodge се опитва да се възползва от технологията на своя Ramcharger, който използва Pentastar V-6 като удължител на обхвата. Компанията Scout Motors, подкрепена от VW, потвърди миналата година, че нейните бъдещи пикапи и SUV също ще имат опции за удължаване на пробега.