Настоящото, четвърто поколение на Mazda Miata е на пазара от десет години и вече е поостаряло. Според японската компания, следващата генерация ще бъде задвижвана с бензин. Ако светът премине изцяло към електричество обаче, Mazda има готов план за един от най-великите роудстъри в света.
Пример за това е този патент на Mazda, подаден през октомври 2024, но публикуван едва този месец. Той е наречен просто "Електрически автомобил", но чертежите, съдържащи се в него, със сигурност наподобяват Miata. Споменава се, че това е дизайн, който би могъл да бъде "вкаран" в седан или друг тип превозно средство, но описанието и чертежите определено се фокусират върху малък спортен автомобил.
Намерението на Mazda е ясно: позициониране на батерията и електромотора по такъв начин, че да се създаде идеално разпределение на теглото, без понасяне на вредните ефекти на инерцията. Именно това прави този дизайн различен, защото, нека си го кажем, F-150 Lightning има перфектно разпределение на теглото 50/50. Намирането на този баланс не е трудно на платформа за електромобил с голям пакет батерии, обхващащ целия под. Но това не означава, че не усещате цялата тази тежест, когато го хвърлите в завой.
Патентът на Mazda не използва голяма батерия в скейтборд дизайн. Вместо това, той предлага множество клетки, инсталирани в средата, където обикновено бихте имали тунел за трансмисията и задвижващ вал. Според патента, "тъй като батерията е инсталирана в тунелната част, центърът на тежестта на превозното средство може да бъде близо до центъра на автомобила, като по този начин се намалява още повече моментът на инерция при завъртане".
Това държи теглото централно разположено, но не спира дотук. В тунела е монтиран и един електромотор, който се свързва чрез къс задвижващ вал със заден диференциал. Според патента, принципът е същият като разположението на батерията. "Тук, тъй като двигателят припокрива поне част от задната част на седалката в страничен изглед, той е по-близо до централната част, в надлъжна посока, на превозното средство. По този начин, моментът на инерция при завъртане може да бъде намален допълнително".
Дизайнът позволява и място за допълнителни батерии, стратегически разположени по-далеч от центъра. Патентът показва по-малки батерии, монтирани зад всяка седалка. Има и такава, монтирана пред пътническата седалка, която служи за компенсиране теглото на водача. Mazda приема това балансиране много сериозно.
Ако този дизайн наистина сочи към бъдещето на Miata, то вероятно е след години. Компанията вече заяви, че не иска електрически MX-5, докато не се направи нещо по отношение на теглото. Запазването на пъргавия характер на Miata е важно, но по-леките конструкции на батерии, монтирани както е описано в този патент, биха могли да бъдат решение. Засега обаче всичко е само теория.
Снимки: Mazda, Патентно ведомство на САЩ