Американците, както може би сте забелязали, обичат да уголемяват нещата. Кенчета, хотелски стаи, къщи, автомобили и какво ли не още. Там огромните пикапи и SUV са нещо напълно нормално. Ако спрете пред някое училище в часовете, когато родителите взимат децата си, със сигурност ще видите отпред да чакат Chevrolet Tahoe, Jeep Grand Wagoneer и Ford Expeditions. Или GMC Hummer EV, който е масивен и само батерията му тежи колкото цял Honda Civic, но пък е страхотен за шофиране.
Според доклад на Американската агенция за опазване на околната следа (EPA), средният въглероден отпечатък на едно превозно средство в САЩ се е увеличил с 6% между 2008 и 2023 г., което е "исторически връх". Джеймс Дженкинс, ръководител на отдела за продуктово планиране на Honda и Acura казва, че клиентите искат повече място за вещите си и марката трябва да им го осигури. "По-големите автомобили, като Accord, са по-удобни за шофиране на дълги разстояния, имат по-дълги междуосия, което е в съответствие с навиците на шофиране в САЩ", казва той.
Има две основни причини, поради които автомобилите в САЩ са по-големи според Ед Ким, президент на отдела за маркетингови проучвания в областта на автомобилната индустрия AutoPacific. "В крайна сметка всичко се свежда до цената на горивото", казва той. "Разбира се, ние, американците, се оплакваме от цената на бензина, но реалността е, че той се облага с много по-малко данъци, отколкото в почти всяка друга страна по света".
С други думи, пояснява той, евтиното гориво позволява на американците да шофират далеч по-големи и по-малко икономични автомобили в сравнение с шофьорите в повечето други части на света. Според сайта за бизнес прогнози Kiplinger, галон бензин (около 4,5 литра) е струвал 3,75 долара в САЩ миналата година. Сравнете това с цената във Великобритания (6,98 долара), Сингапур (7,64 долара) или Хонконг (12,16 долара!).
Връзка с това има фактът, че американските пътища са проектирани да поберат по-големи превозни средства, поради по-евтиното гориво. Улиците пък са широки и дори повечето места за паркиране са оразмерени, за да поберат по-големи превозни средства.
Европа е развита преди Америка, нейните калдъръмени улици са предназначени за пешеходци и коне. Ако се пътували, например, по тесен път в Португалия с Range Rover SV, който е широк 1,98 м без огледалата, стените се усещат много близо. Това е основна причина, поради която колите в страни като Франция, Испания и Италия са толкова малки. Много по-малко стресиращо е да се шофира с Volkswagen Polo или Dacia Sandero по тесни пътища, които в САЩ великодушно биха били наречени алеи.
Тъй като автомобилните производители разработват по-икономични хибриди и електрически превозни средства, размерът вече няма чак толкова голямо значение. "Намираме се на етап, в който можем да произвеждаме по-големи продукти с малко влияние върху разхода на гориво", съгласен е Дженкинс.
Миналогодишният доклад на EPA показа обещаващи резултати за екологичното бъдеще, тъй като се появяват нови технологии за намаляване на емисиите. "Предварителните данни показват, че средният процент на CO2 емисии и разходът на гориво на новите превозни средства ще продължат да се подобряват през моделната 2024 година", се казва в доклада, който допълва, че "въздействието на електромобилите и хибридите ще продължи да се увеличава".
Все повече родители в САЩ казват, че искат тийнейджърът им, току-що взел шофьорска книжка, да кара голям SUV или пикап, защото тези автомобили са "по-сигурни при катастрофа". Институтът за безопасност на движението по пътищата (IIHS) подкрепя тази идея, като посочва, че по-голямото и по-тежко превозно средство осигурява по-добра защита при катастрофа от по-малкото и по-леко (ако няма други разлики между тях).
Зоната на автомобила между предната броня и кабината е проектирана да абсорбира енергията от удари чрез смачкване. По-дългите предни части предлагат по-добра защита при челни удари и, според IIHS, по-тежките превозни средства също са склонни да продължат да се движат напред при удари с по-леки превозни средства и други препятствия, така че пътниците са подложени на по-малка сила.
"Днешните големи превозни средства не са толкова голяма заплаха за хората в малки автомобили, колкото преди", посочват от IIHS. "По-лекото превозно средство винаги ще бъде в неизгодно положение при сблъсък с по-тежко. През последните години обаче автомобилните производители намалиха заплахата, която представляват SUV-овете и пикапите, като намалиха техните енергопоглъщащи структури, така че да се изравнят с тези в автомобилите".
Това се превръща в цикъл: колкото повече американци купуват големи автомобили, толкова повече други искат да имат такъв. Това важи в голяма степен за крайградските райони (например, големият SUV Chevy Suburban в кварталите из цяла Америка), където има повече пространство и по-големи алеи. Компании като Telo обаче произвеждат малки електрически пикапи с градски размери, за да запълнят нишовото търсене в САЩ за тези, които искат нещо малко по-уютно.