От 3 април САЩ въвеждат 25% мито върху всички автомобили и компоненти, внасяни от чужбина. Това определено е шок за цялата световна автомобилна индустрия, който излага на сериозен риск маржовете, стратегиите и бизнес моделите.
Въвеждането на 25% тарифа е една от най-строгите протекционистки мерки, виждани някога в автомобилния сектор, като тя не е временна, тоест няма срок на валидност или преходни фази. Според агенция Bernstein Research въздействието ще бъде огромно, като ще накара производителите да направят допълнителни разходи в размер на 110 млрд долара. Това е еквивалент на около 6700 долара повече на продадено превозно средство.
За много автомобилни компании тези мита върху вноса на автомобили и компоненти ще доведат до срив на маржовете, съкращения както на производството, така и на работна ръка и ще накара компаниите да организират преместване на производството си в САЩ.
Новите мито на САЩ също така са силен и траен сигнал, че глобализацията на автомобилите отстъпва място на свят с вериги за доставки, национални интереси и локализирано производство.
Важното в случая е откъде идват частите за изработка на колата. Това означава, че много „американски“ автомобили ще бъдат засегнати, тъй като тяхната уязвимост се крие в компонентите, а не в монтажа. В момента автомобилните вериги за доставки са силно глобализирани. Дори когато автомобилът се сглобява в САЩ, повече от 50% от неговите компоненти могат да дойдат от Мексико, Европа, Корея или Китай. Двигатели, скоростни кутии, батерии, електроника - всичко пътува между континентите, преди да се озове на американска поточна линия.
Новата мита от 25% засягат точно това - вносни компоненти, дори ако се използват за сглобяване на превозни средства в САЩ. За да се избегне това, е необходимо подробно тестване на местното съдържание - модел по модел. И ако митническите власти не са доволни, цялото превозно средство може да бъде обложено със задна дата.
Отново въз основа на проучванията на Bernstein Research, това са автомобилните групи, които рискуват най-много (или най-малко) от новите мита на Доналд Тръмп.
Как се отразяват митата на върху отделните производители (ГАЛЕРИЯ):
Шведските марки са сред най-силно потърпевшите. Volvo внася почти всички свои модели в САЩ от Европа или Китай, при това вече с намалени маржове. Polestar, с производство в Китай и глобална верига за доставки, е още по-застрашена.