Застрахователните компании значително са повишили цените на полициите си за електромобилите на Tesla, като това се дължи скорошни актове на вандализъм срещу коли на марката. Според последните информации подобни действия могат да доведат до още по-високи премии в близко бъдеще, като не е изключено дори застрахователите да спрат издаването на нови полици за Tesla.
Собствениците на Tesla винаги са се оплаквали, че разходите им за застраховка са по-високи от тези за други модели автомобили. За да смекчи тази тенденция, американският производител пусна свой собствен застрахователен продукт през 2019. Много собственици на Tesla откриха, че изборът на тази застраховка не е най-добрата идея - въпреки че в началото цената е ниска, с течение на времето производителят започва да я повишава по различни причини, а освен това се чака доста време за изплащане на обезщетение.
Факт е, че разходите за застраховка на EV са по-високи, тъй като ремонтите на електромобили са по-скъпи от тези на бензинови модели. Основният виновник е батерията, която е най-скъпият компонент в електрическото превозно средство. Затова и застрахователите често са по-склонни да бракуват една кола дори при по-лека повреда на батерията. А това несъмнено предизвиква скок в застрахователните цени.
Тази тенденция е потвърдена от неотдавнашно проучване на агенция Insurify, което показва, че средните разходи за пълно покритие са се увеличили с 10% на годишна база през 2025 - от 2102 на 2302. При колите на Tesla обаче скокът на цените е най-голям. В САЩ полицата за Model Y, най-продаваната Tesla в света, се е увеличила с 29% и вече достига 4000 долара (ръст от 29%). Разходите за застраховка за Model 3 и Model X са нараснали съответно с 24% и 22%, като те заемат второ и трето място по ръст. За Model 3, който струва 42 490 долара, например, полицата за година излиза 4364 долара.
Обяснението за това е в цената на ремонта, който при средно повредена Tesla е с 1347 долара по-скъп от този на бензинов автомобил. В същото време поправката на електромобил от друга марка излиза само с 269 долара повече. Вината е в не модулните батерии на Tesla, които трябва да се сменят дори при лека повреда. В същото време ремонтът на модулна батерия излиза много по-евтино. Tesla обаче ги избягва, за да повиши ефективността на производството.
Разходите за застраховка се увеличават и от случаите на вандализъм срещу коли на Tesla, които се увеличават непрекъснато, при това не само в САЩ. И ако те продължат, цените на полиците ще продължат да растат, като в един момент застрахователите ще бъдат принудени да спрат да се откажат от Tesla.
"Застрахователите се регулират на държавно ниво, така че те не могат да повишават лихвите върху полиците колкото си поискат, за да се справят с допълнителните рискове. И ако вандализмът се разпростре на повече места и за по-дълъг период от време, те просто ще спрат да застраховат колите на Tesla", обяснява Мат Банън от Insurify.
За да подкрепи тази теория, Банън посочи подобен тъмен период в автомобилното застраховане, когато модели на Kia и Hyundai се крадяха масово заради пропуски в защитата. И в крайна сметка застрахователите отказаха да издават полици за тях.