Илон Мъск преживява турбулентни времена покрай политическите си изяви, докато Tesla не се представя добре, а футуристичният Tesla Cybertruck отива към провал. Джеф Безос изглежда има план да удари ранения съперник, като пусне собствен достъпен, прост и функционален електрически пикап.
Според TechCrunch, основателят на Amazon финансира стартираща компания, наречена Slate Auto. Тя обещава да промени сегмента с двуместно предложение на невероятна цена. Slate Auto работи в пълна тишина от 2022 година и въпреки че все още не е представил своя продукт пред обществеността, вече е събрал елитен екип и се подготвя за старт с финансовата подкрепа на самия Безос.
Идеята изглежда проста, но амбициозна: базов, функционален, двуместен електрически пикап на цена от само $25 000. В ерата на масивните, луксозни и скъпи пикапи, това предложение иска да върне оригиналната натура на този тип превозно средство: здрави и достъпни работни коли. Това беше разкрито от вътрешни източници на TechCrunch.
Slate Auto, компанията зад този проект, е силно подкрепена от семейство Безос. Тя стартира с отделяне от Re:Build Manufacturing, друга фирма, финансирана от магната. От 2022 е базирана в Трой, Мичиган. Отвори дизайнерско студио в Лонг Бийч, Калифорния и започна да подготвя своя завод близо до Индианаполис, Индиана, където планират да произвеждат модела от края на 2026 година.
Докато други стартиращи компании за електрически превозни средства имитират стратегията на Tesla – започвайки с премиум продукти и след това преминавайки надолу към основния пазар, Slate иска да направи обратното. Тоест, незабавно да пусне „електрическа кола за хората“ (звучи познато отпреди 100 години, нали). В конкретния случай, компактен електрически пикап, проектиран за нова публика. Хората на Безос са вдъхновени от две исторически икони - Ford Model T и Volkswagen Beetle.
Пикапът Slate ще бъде създаден с този минималистичен начин на мислене, но няма да пренебрегне потенциала за персонализиране. Компанията планира да пусне гама от аксесоари и облекла, така че клиентите да могат да довършат и адаптират автомобила си към своите нужди с течение на времето. Този бизнес модел на ниски маржове и по-високи печалби от екстри вече работи за марки като Harley-Davidson и Jeep .
Slate Auto вече разполага с екип на топ ниво. Сред служителите му са бивши ръководители на марки като Harley-Davidson, Stellantis, Ford, GM и Fisker. Кристин Барман, бивш шеф на Chrysler и експерт по технологична интеграция, е главен изпълнителен директор. Те също така са наели "вътрешни" таланти от Amazon и Re:Build Manufacturing. Компанията вече има между 200 и 500 служители и е събрала най-малко $111 милиона капитал. Според публични документи в Делауеър - в момента се подготвя пускането на акции за още 500 милиона долара.
Slate Auto възнамерява да направи част от софтуера на превозното средство модифициран от потребителите. Това е нещо по-често срещано в света на IT. Освен това ще стартира програма, наречена „Slate University“ - платформа за образователно съдържание за собствениците, за да научат как да ремонтират, подобряват и персонализират своите превозни средства.
Досега Slate Auto не е показала публично своя електрически пикап или поне спецификации. Според TechCrunch някои инвеститори вече са видели концептуален прототип, като в социалните мрежи дори се появи снимка на модела. Също така не е ясно дали хората на Безос ще пренасочат всички неизползвани промишлени мощности, или ще построят своята фабрика в Индиана от нулата.
Пазарът не е лесен: много стартиращи фирми в електрическия сектор като Arrival или Lordstown Motors се провалиха ужасно. Други като Rivian – компания, в която Amazon също е инвестирала повече от 1,3 милиарда долара, все още са живи, но плащат висока финансова цена. В този контекст Slate поема силен ангажимент да се диференцира с радикално просто, евтино предложение, насочено към широката публика. Докато Tesla Cybertruck на Илон Мъск впечатлява (или плаши) с екстремния си дизайн, размер и цена, пикапът на Джеф Безос изглежда ще предлага точно обратното.