През 2024 година е имало приблизително 19 800 смъртни случая по европейските пътища. Някакво утешение - това е с 600 по-малко от предходната година. Изследването е за страните от ЕС плюс Швейцария, Норвегия и Исландия, за да бъдем по-конкретни.
3% намаление на средната стойност, разбира се, не означава положителна тенденция навсякъде. Ако има видимо подобрение в страни като Италия, Испания, Франция и Гърция, то на другия полюс са Ирландия и Естония. По отношение на нивата на смъртност (т.е. броя на смъртните случаи на милион жители), средната стойност за ЕС е 44. Най-безопасните пътища са в Швеция, където има 20 смъртни случая на милион жители, както и в Дания (24).
Къде е най-зле? Няма да се изненадате, България е в челото. Ние сме втората най-опасна страна за шофиране в Европа (74 смъртни случая/милион), като ни води само съседна Румъния (77). Двете страни сме на първо място през 2023 година със среден показател 81.
И друга интересна статистика. Изчислен е процентът на намаляване на смъртните случаи за всяка страна спрямо 2019 година. Средният показател за ЕС е 13 процента. На този фон България има намаление от 24 процента, но не е кой знае какъв повод за гордост предвид високите нива, от които стартираме.
Разглеждайки статистиката от 2019-а до 2023 (подробните данни за 2024 все още се обработват), има хиляда по-малко жертви в самите автомобили и 900 при убитите пешеходци. Загиналите колоездачи и управлявали мотоциклет са с по 100 надолу. Последният показател се счита за тревожен.
За всеки смъртен случай има приблизително 5 тежко ранени, което се равнява на общо около 100 000 тежко ранени годишно в страните от ЕС. Логично, и тук низходящата тенденция, но с разлики при отделните страни.
Изнесените данни на европейско ниво за 2023 година показват, че извънградските пътища са най-опасни. 52% от смъртните случаи са концентрирани там. 38% от фаталните случаи стават в населените места и 9% по магистралите. 77% от загиналите са мъже. Хората над 65 години са най-рисковата категория, представляваща 31% от всички смъртни случаи (през 2019 г. те са били 28%), макар че същите са 21% от общото население. Младите хора между 18 и 24 години също са силно засегнати от фатални инциденти. Те са само 7% от населението, но съставляват 12% от всички смъртни случаи по пътищата.
От всички произшествия с фатален изход 44% са пътували с автомобили - като шофьори или пътници. 20% са били на мотоциклети или мотопеди. Следват пешеходците с 18% и велосипедистите с 10%. Разбира се, последните четири категории гинат предимно по градовете (70 процента от обшия брой жертви) там.