IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

България е втора по смъртност на пътя в Европа

77% от жертвите са мъже, най-рискови са хората над 65 години

През 2024 година е имало приблизително 19 800 смъртни случая по европейските пътища. Някакво утешение - това е с 600 по-малко от предходната година. Изследването е за страните от ЕС плюс Швейцария, Норвегия и Исландия, за да бъдем по-конкретни.
 
 

BMW M4 CS катастрофа


3% намаление на средната стойност, разбира се, не означава положителна тенденция навсякъде.  Ако има видимо подобрение в страни като Италия, Испания, Франция и Гърция, то на другия полюс са Ирландия и Естония. По отношение на нивата на смъртност (т.е. броя на смъртните случаи на милион жители), средната стойност за ЕС е 44. Най-безопасните пътища са в Швеция, където има 20 смъртни случая на милион жители, както и в Дания (24).

Къде е най-зле? Няма да се изненадате, България е в челото. Ние сме втората най-опасна страна за шофиране в Европа (74 смъртни случая/милион), като ни води само съседна Румъния (77). Двете страни сме на първо място през 2023 година със среден показател 81. 

И друга интересна статистика. Изчислен е процентът на намаляване на смъртните случаи за всяка страна спрямо 2019 година. Средният показател за ЕС е 13 процента. На този фон България има намаление от 24 процента, но не е кой знае какъв повод за гордост предвид високите нива, от които стартираме.

Разглеждайки статистиката от 2019-а до 2023 (подробните данни за 2024 все още се обработват), има хиляда по-малко жертви в самите автомобили и 900 при убитите пешеходци. Загиналите колоездачи и управлявали мотоциклет са с по 100 надолу. Последният показател се счита за тревожен.

За всеки смъртен случай има приблизително 5 тежко ранени, което се равнява на общо около 100 000 тежко ранени годишно в страните от ЕС. Логично, и тук низходящата тенденция, но с разлики при отделните страни.
 
 

катастрофа


Изнесените данни на европейско ниво за 2023 година показват, че извънградските пътища са най-опасни. 52% от смъртните случаи са концентрирани там. 38% от фаталните случаи стават в населените места и 9% по магистралите. 77% от загиналите са мъже. Хората над 65 години са най-рисковата категория, представляваща 31% от всички смъртни случаи (през 2019 г. те са били 28%), макар че същите са 21% от общото население. Младите хора между 18 и 24 години също са силно засегнати от фатални инциденти. Те са само 7% от населението, но съставляват 12% от всички смъртни случаи по пътищата. 

От всички произшествия с фатален изход 44% са пътували с автомобили - като шофьори или пътници. 20% са били на мотоциклети или мотопеди. Следват пешеходците с 18% и велосипедистите с 10%. Разбира се, последните четири категории гинат предимно по градовете (70 процента от обшия брой жертви) там. 

0 от 500
  • #7
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    И друг път съм го споменавал , че в испания след всяка катастрофа с жертви търсят причината и ако решат че по-добра инфраструктура може да помогне вземат нужните мерки. От преди няколко години премахнаха почти всички участъци по междуградските където можеше да се изпреварва . Много от кръговите из селата и около тях ги оставиха с по едно платно, в почти всички села и махали с главен път сложиха светофари , кръгови , легнали полицаи.
  • #6
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Тунтури мунтури ( преди 2 дни )
    Личи си, че не си излизал по-далече от Трън. Явно нямаш представа за културата на шофиране в България и точно Германия, която споменаваш. Какво се чудя, като точно ти в предишна статия обясняваше, как едва ли не може да караш пиян, ако не създаваш проблеми. Дърти пияници без работа точно като теб са доказателство за деградацията и и ниската интелигентност на обществото. Още обяснявай, колко са читави шофьорите и как само колите са проблем.
  • #5
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Каквата е културата в обществото, такава е и на пътя. Такава няма. Няма и толерантност, за самосъзнание да не говорим. Всеки е решил че е над останалите и над закона. Автопарка и инфраструктурата са вторични причини. Не бива да се пропускат и купените книжки.
  • #4
    14 rate up comment 0 rate down comment
    бг смешки до 3 ( преди 2 дни )
    точно шоферите са големият проблем у нас не колите - не спазват правилата на движение , изпреварват непррекъснато , карат нагло , агресивно , рисковано , не мислят какво правят ...къде нямаме пътища като хората и условия а то селянина кара с 200 -та и като стане нещо то обикновено е фатално ! защото българина е просъ , невъзпитан , нагъл и тн " хубави " неща .....
  • #3
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 дни )
    При нас основен фактор за жертвите е стария автопарк. Всеки може да намери клипове на EuroNCAP в You Tube, имат краштестове на едни и същи модели с разлика от 20 години и да види реалната разлика между живот и смърт! В новите коли пасивната сигурност е на друго ниво! Да не говорим че при нас масово се вкарват вече катастрофирали и със сериозно компрометирана структура коли изписани от западняците като тоталка. Това е бъдещ ковчег. Шофьорите са си наред - инфраструктура и автопарк липсват!!!
  • #2
    7 rate up comment 0 rate down comment
    mtm ( преди 2 дни )
    Изводи трудно се правят и от общ брой катострофи. В БГ 80% са леки - без жертви/ ранени. Те са в големи градове, каквито в DE има 10 пъти повече. Чел съм статистиката, която цитираш, там далеч не сме 1ви по жертви. Не знам как е изчислявано, но има разлика с данните от НСИ, предполагам и за други страни е така. Фактори са и броя коли спрямо население и много други. Все пак у нас ситуацията се подобри много. Преди 10 години редовно имаше над 1000 жертви годишно. За 2024 са 479 при повече коли ...
  • #1
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 дни )
    Липсва много важен показател, за правилните изводи! Лпсва общият брой катастрофи! Защото в БГ имаме по-малко на брой катастрофи с повече загинали. Преди няколко години се рових, в Германия имат 2 пъти повече катастрофи на милион жителя, но ние имахме почти 3 пъти повече загинали. И това е следствие както на лоша инфраструктура, която не смекчава ударите, така и на изключително старя автопарк, който се превръща в гробница и на закъснялата медицинска помощ! По-различно е от едната цифричка!