Dacia разкри своя план за декарбонизация, който е част от този на цялата Renault Group. Но категорично не е съвсем в тона на изискванията на ЕС, които поне бяха актуални преди Доналд Тръмп да помете света.
Дидие Мишо , ръководител на отдела за платформи и двигатели в Dacia, го представи в Teatro Príncipe Pío в Мадрид, докато показваше новия Bigster. Ангажиментът на Dacia, както и на цялата група, е да стане „CO2 неутрален“ до 2040 година в Европа и 10 години по-късно в целия свят. Дотогава явно твърдо ще използва и ДВГ под някаква форма.
За да постигне плана, предвижда стратегии, които включват въвеждане не само на електрически и електрифицирани превозни средства. Румънската марка ще използва екологично чиста електроенергия за производствени процеси, подобряване на енергийната ефективност, използване на по-екологични материали и улесняване на достъпа до зелена енергия за шофьорите.
Тези стратегии се прилагат постепенно от 2010-а, като доведоха до 28% намаление на емисиите на CO2 на превозно средство - от производството до рециклирането. Въпреки това все още има дълъг път, тъй като през 2023 година средните емисии на CO2 на автомобил на Dacia са били 41,2 тона. 13% идват от производство, 86% от употреба и 1% при бракуване и рециклиране.
Както си спомни шефът, тази цел ги е накарала да подбират внимателно ресурси за всеки етап от производството. От една страна, колите на Dacia са проектирани по екологичен начин, елиминирайки почти всеки излишен елемент. Така стават по-леки и следователно по-малко замърсяващи. Както по отношение на разхода на гориво, така и в производството на техните компоненти.
От друга страна, румънският хит ще се възползва напълно от икономиите чрез използване на платформи, които трябва да бъдат еднакви (с малки адаптации) от Sandero до Bigster.
Третият стълб, на който трябва да се основават автомобилите на Dacia, за да постигнат въглеродна неутралност, е аеродинамиката. Тя включва огледалата за обратно виждане, спойлерите на задната врата, дизайнът на колелата и дефлекторите.
И накрая, компанията ще използва все повече рециклирани материали, като се откаже от други като кожа или хром. В този случай Мишо подчерта предимствата на така наречения Starkle , който е направен от 20% рециклиран полипропилен и не изисква боядисване, което също намалява риска от видими повреди от удари или драскотини.
Шефът напомни, че не само електрическите автомобили допринасят за намаляване на CO2. Хибридите на Dacia свалят тази цифра с малко над 20% , микрохибридите и двугоривни (бензин и пропан-бутан) с почти още 20%.