fallback

Какъв пробег на автомобила се смята за критичен?

Мнозина мислят, че след определено число колата е за смяна - но грешат

Мнозина шофьори считат, че трябва да сменят колата, когато на километража се появи определено шестцифрено число. И едва ли не смятат, че буквално след няколко километра автомобилът ще се превърне в купчина ръжда. За това е помогнал и маркетингът на автомобилните производители, който е изградил една тънка граница между „надежден автомобил“ и „кола, която трябва да се смени възможно най-скоро“.

пробег

Това помага за превръщането на митовете в реалност. И хората вярват, като предприемат действия за раздяла с автомобила си. Във всяка приказка обаче има частица истина. И така – какъв е критичният пробег на една кола? Отговор на въпроса дават експертите от интернет-изданието Quto.

Какво казват производителите?

Първо, трябва да се уточни, кога една нова кола става употребявана. Законно, когато в графата „собственик“ се появи първото име. Практически – когато излезе от шоурума. Тогава тя губи част, при това немалка, от стойността си и престава да бъде нова. В същото време обаче, дори в Европа, много от колите са на двуцифрена възраст и продължават да се карат, което означава, че 10-15 години не означава „смъртна присъда“.

От друга страна, петгодишната гаранция, както и договорът за кредит с подобна продължителност, подсказват, че след изтичането на този период започват да се появяват проблеми. Нищо, че за това време един автомобил може да не е изминал дори 50 000 км. Според легендите, това е направено, за да не се плаща допълнително за ремонт, но всъщност не е ясно защо срокът е точно този, а не по-малък или по-голям. И е доказателство за тънката граница между PR и маркетинга, която могат да усетят само много опитни и винаги високо платени специалисти.

Mercedes-Benz шоурум

Ако идеологията обаче настрана, какво показва практиката? Колко километра всъщност трябва да измине една кола, преди окончателно и безвъзвратно да се превърне в недвижима собственост? В законодателството няма такива ограничения. Но в главите на хората определено те съществуват.

Какво смятат шофьорите?

Мнозина смятат, че 100 000 км са причина да се мисли за продажба на колата. За други 200 000 км е червената линия, след която изпада целият хардуер от колата, от нея започва да изтича масло и тя харчи повече бензин. Други са готови да обсъждат четвърт милион километра, след което колата ще изисква чудовищни инвестиции, които биха били много по-разумни да се направят чрез закупуване на нова. Кой всъщност е прав? Опитът показва, че никой.

Една кола не може да се оцени нито по пробега, който, честно казано, може да се върне, нито по броя на собствениците, нито по възрастта. Автомобилът е сложен, многокомпонентен механизъм, който трябва да бъде оценен в детайли.

Каросерия

Теоретично рамката на автомобила, неговите поддържащи елементи са безсмъртни. Но само на теория - разбитите пътища, реагентите и корозията вършат работата си правилно, а многобройните пътно-транспортни произшествия, последвани от импровизирана реставрация, помагат допълнително. Разклащането кара заварените точки да се разпадат, а ударите причиняват напукване на желязото. Ръждата завършва процеса.

В резултат на това дори десетгодишна кола с безпроблемна каросерия е доста трудна за намиране, а ако е на 15 години, посещението в сервиз е задължителна, особено ако автомобилът е използван основно в голям град. Да, има изключения, но те само потвърждават общото правило.

Факт е, че опазването на каросерията е от основна важност за дълголетието на един автомобил. Затова е важно да се разбере при какъв пробег „умира“ тя. Всичко зависи от собственика, от неговите действия и от пътищата, по които е карана колата. След около 400 000-450 000 км тя вече е понесла всички удари на съдбата и може да се каже, че е остаряла. А това няма как да бъде предотвратено.

Двигател

За разлика от купето, състоянието на двигателя зависи много от пробега. И тази зависимост расте експоненциално, ако двигателят не се обслужва качествено и на точните интервали. Номерът е, че двигателят с вътрешно горене е набор от части, които се търкат една в друга и периодично се движат с много високи скорости. Ако няма смазване, започват проблеми. Въпреки това, дори и с най-добрите масла, всеки двигател постепенно се износва. При някои мотори дори това става не постепенно, а много бързо.

Вече няма да намерите пробег от един милион (и повече) дори при товарни превозни средства, при които някога този показател беше нещо нормално. В същото време под капака на лека кола двигател на 250 000-300 000 км се счита за „приключил“. Да не говорим, че има някои „уникати“ в това отношение, които излизат от строя преди да са достигнали 100 000 км (1,2-литровият на VW, например).

Това винаги е било така - Mercedes е известен със своите стари двигатели, които уверено преминаваха седемцифрената граница, в Япония също има много такива двигатели - както Mitsubishi, така и Toyota. Легендата на Mitsubishi – 2,0-литровият 4G63 и „братята“ му с индекс 64 лесно изкарваха половин милион километра, след което се ремонтираха и изкарваха още 300 000. Да не говорим за най-важния (и вероятно най-добрия) японски мотор за всички времена – JZ на Toyota, чийто ресурсът изглеждаше неограничен.

Основното нещо, което трябва да знаете за двигателя, е къде е бил използван. Градските километри в задръстванията не са сравними с километрите по магистралите. Ако една кола е изминала 300 000 км по магистрали, тогава в града същият резултат по отношение на потреблението на ресурси е сравним със 100 000 км.

Скоростна кутия

Колко изкарва скоростната кутия зависи от шофьора. И от теглото на „тухлата“ на левия педал, и от навременната смяна на маслото, и от качеството на същото масло. Между другото, съотношението магистрала/град също е много актуално - автоматичната скоростна кутия на улицата изпитва нечовешки натоварвания, редовно прегрява, дори ако е оборудвана с отделен радиатор за охлаждане, и живее в режим „тежки условия на работа“.

Нормалният експлоатационен живот на автоматичната скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент е 250 000 км. След това започва неконтролирано износване, което един ден ще доведе кутията до състояние „невъзможно за ремонт“. Разбира се, говорим за смесен режим на работа. В града цифрата ще бъде по-ниска – при Toyota Camry, използвана в тези условия, например, ремонтът се налага на около 150 000 км. Вторият е на около 250 000, а трети не е възможен.

При CVT (безстепенна трансмисия), е по-сложно – тя издържа до 150 000 км, след което нещата може да тръгнат на зле. Познати са случаи, при които Jatco CVT излиза от строя на 100 000 км, но има и автомобили, например Mitsubishi Outlander, които се карат извън града и ремонтът се налага чак на 450 000 км. Вариаторът е много зависим от поведението на шофьора и броя на светофарите на ден.

И въпреки това, все още се срещат обяви на автомобили, които явно не са в най-доброто си състояние, но се използват всекидневно. Сред тях има такива над 700 000 км, като двигателят и скоростната кутия все още не са ремонтирани основно. Тоест, без намеса те може и да изкарат милион километра.

fallback
  • #30
    Хахохи ( преди 1 ден )
    Имам Мазда 3 1.6 бензин 2008г. на 350 000км, аз я купих 2017 на 299 000 от 1 собственик и сервизирана само във Форд. По нищо не и личат км и е в прилично състояние. Сега карам чисто нова 1.0 турбо кола, имам гаранция 5г. и 150 000км, няма да е при.мен след 10г., но дано изкара поне 200к
  • #29
    Хм ( преди 1 ден )
    1.4 HDI, 350 000+. Мърка като коте. Кара се основно градско, без някакъв осезаем тормоз (1.4 колко пък да го тормозиш).Гледам някакви каталясват на 250 К и било нормално...
  • #28
    анонимен ( преди 1 ден )
    Нисана ми е дизел 375 Хил км, без да е пипано нищо по двигателя. Кракът ми е доста тежък
  • #27
    Propov ( преди 2 дни )
    Колкото по нова е колата ( не по производство на конкретната бройка, а по първоначално пускане на модела на пазара) , толкова по къс и е живота. Тия Евро ХХ стандарти бъркат в здравето на двигателите и кутиите. Здрави коли се правеха преди Евро 3 или 4, абе до 2010г. Аз също съм убеден, щото много съм се ровил, че от към 2000г. производителите си задават един ресурс от макс. 200 хил. км. и после божа работа.
  • #26
    анонимен ( преди 2 дни )
    До 21 - Имал си късмета, да не ти се налага, да пътуваш много. Аз нямах. 60000 км на година не ми мърдаха.
  • #25
    анонимен ( преди 2 дни )
    Гаранцията все пак не покрива всичко, има описани елементи, които не се покриват, и при Тойота и при друго. Но все пак 15 г. е мноого ггаранция, безаварийни км!
  • #24
    анонимен ( преди 2 дни )
    Тойотата ми има 15 г. гаранция и 250 000 км, което настъпи първо. Гаранцията е пълна за целият автомобил дори и за батерията на хибридната система. Единственото условие е да бъде поддържана колата в оторизиран сервиз на марката. Няма допълнително плащане, няма нищо. 15 г., пълно спокойствие, че каквото и да се случи ще бъде покрито от производителя. Какво му трябва повече на човек...
  • #23
    Никола ( преди 2 дни )
    Когато се обяви за Ретро -тогава е староКъсмета е най важен
  • #22
    анонимен ( преди 2 дни )
    M112 на Мерцедес уникален мотор. Хората дето не искат да си барат по колата карат лизингови. Но това са повечето служебни коли.
  • #21
    анонимен ( преди 2 дни )
    Какви 500 хиляди, вие половината си живот прекарвате в някаква *** и то поне да я сменяхте, ужас!
fallback
Последни