Не всяко зареждане с гориво остава без последици за автомобила. Понякога след зареждане с бензин на таблото светва жълта лампичка за грешка на двигателя. Това може да се случи дори след посещение на маркови бензиностанции. Каква е причината за предупреждението и свързана ли е с качеството на горивото?
Грешки на сензора
Жълта или оранжева лампичка за проверка на двигателя на арматурното табло показва, че системата е открила проблем в една от системите за задвижване. Това може да са софтуерни грешки в запалването или управлението на мощността, както и проблеми с изпускателната система.
Буквално преведено от английски „check engine“ означава „проверете двигателя“. Жълтият цвят на иконата показва, че по принцип е възможно да продължите да се движите. Ето защо много шофьори не обръщат внимание на лампата и карат колата си в продължение на месеци, вярвайки, че причината за предупреждението е обикновен „бъг“ на сензорите.
Това се случва на стари автомобили, които са били карани дълго време и клемите на сензора за въздух са изгнили. Поради това възникват грешки в работата на захранващата система или в контрола на подготовката на сместа. Прекъснатите сензори карат електронната система за запалване да премине в авариен режим.
Блокът за управление (ECU) използва средни настройки, които са универсални за различни климатични условия и подготвя горивната смес малко по-различно от обикновено. В резултат на това се увеличава разходът на гориво, а дългото каране по този начин е много скъпо поради риска от образуване на въглеродни отлагания по клапаните и буталата.
Кога е виновно горивото?
Но ако лампата светва периодично и изгасва след посещение на някоя маркова бензиностанция, тогава горивото е виновно. Автомобили от екологичен клас Euro 5 и Euro 6 често са оборудвани с програми, които са чувствителни към съдържащи кислород добавки (оксигенати), предназначени да увеличат октановото число на бензина.
Стандартното съдържание на такива добавки във високооктанови горива достига 10-15%. В същото време общото масово съдържание на кислород в горивото не трябва да надвишава 2,7%. За да се подготви стехиометрична смес, тоест да се получи идеалната консистенция на бензин и въздух, е необходимо стриктно спазване на стандартите. Това обаче невинаги е постижимо, като при някои добавки нещата са на ръба. И сензорът за кислород, който се намира в изпускателната система, реагира, въпреки че бензинът е с добро качество.
Сензорът обаче реагира на разредено гориво, чието октаново число е повишено чрез различни незаконни методи. Като правило към нискооктанова основа се добавя N-метиланилин ММА, който вече не се използва в бензините Евро 5. В резултат на това сензорът за кислород показва несъответствие със стандартите.
Други технически проблеми
Има случаи, когато лампата светва поради техническа неизправност. Когато предупреждението Check Engine е активирано, най-добре е двигателят да бъде проверен. Понякога причината за повредата се крие в неправилното запалване на една от запалителните свещи.
Бобината или самата свещ може да не работи правилно. Филтърът за фино гориво също се запушва, натоварването на горивната помпа се увеличава и инжекторите се замърсяват. Диагностичен тест в сервиз ще ви даде точен отговор за проблема.
Ако двигателят работи нестабилно, придърпва и се тресе, а като подадете газ, колата реагира мудно и вяло, тогава най-вероятно проблемът е сериозен и изисква незабавно решение. Запалителната бобина може да е дефектна. След това запалителната свещ пропуска искра и цилиндърът изхвърля неизгорял бензин в катализатора, където той изгаря. Всичко това може да доведе до повреда на скъпия катализатор.
Случва се също така заради спукан резервоар за антифриз двигателят да започне да прегрява. Освен това, ако уплътнението на главата на цилиндъра е издухано, охлаждащата течност ще изтече в картера, разреждайки маслото и предотвратявайки ефективната му работа. В този случай вече не е възможно да продължите да се движите. По-добре паркирайте и извикайте помощ. В противен случай може да повредите двигателя.