За много хора, чието детство премина в 80-те години на миналия век, изскачащите фарове бяха нещо наистина яко. С тях можеха да се похвалят редица автомобилни производители както в Европа, така и в Япония и зад Океана. В днешно време обаче коли с такива фарове вече почти не се произвеждат.
Защо колите вече нямат изскачащи фарове? Забравено знание ли е?Заговор ли е? Дали защото автомобилните производители вече не знаят как да правят готини коли? Добре, последното е до голяма степен вярно, но не е причината вече да няма такива фарове. Във всеки случай не съвсем. За съжаление, комбинация от затягането на разпоредбите за инциденти с пешеходци, напредък в технологията на фаровете и появата на Ford Taurus е това, което уби най-добрата автомобилна характеристика след електрическия стартер.
Твърди се, че първият автомобил с изскачащи фарове е Cord 810 от моделната 1936 година. Там те са били скрити, за да не нарушават линиите на предния калник с големите, шантави фарове с очи на буболечки, използвани тогава. В следващите няколко десетилетия изскачащите фарове са използвани от различни производители, но са рядкост. Едва през 60-те и 70-те години на миналия век, когато автомобилните дизайнери започват да крият мрачно изглеждащите запечатани фарове зад различни капаци и решетки, скритите фарове наистина набират популярност, особено изскачащите. Те се превръщат едва ли не в мода.
Изскачащите фарове обаче винаги са били придирчиви и пипкави, а сложните механизми, които ги задвижват - електромотори, вакуумни помпи, малки лостчета и панти и т.н., са склонни към повреда. Колите със счупени такива фарове остават с мигащо лице - един фар нагоре и един надолу, или фаровете им са постоянно фиксирани в отворено положение. Шофьорите обаче се примиряват с това, защото понякога трябва да страдаш, за да изглеждаш готин. През 1984 година обаче, един производител на автомобили от град Диърборн, Мичиган, наречен Ford Motor Company, започва серия от събития, които директно довеждат до смъртта на изскачащите фарове.
През цялото време на разработването на Taurus компанията лобира пред федералните агенции за облекчаване разпоредбите за фаровете, защото Ford просто не може да направи новата си "страхотна" кола с обикновенитe запечатани фарове. Тя има нужда от тези нови, равни, композитни светлини, измислени от лабораторните й плъхове. В крайна сметка агенцията по безопасност на движението по пътищата разхлабва ограниченията за това как могат да изглеждат фаровете и как да бъдат направени, а останалото е история.
За да e честено, вината за изчезването на изскачащите фарове не е само на Taurus. Те остават относително популярни през 90-те, но звездата им още тогава започва да залязва. До края на десетилетието те са предимно част от спортни и екзотични модели. През 1998-ма, мандат на ЕС относно разпоредбите за безопасност на пешеходците по същество ги унищожава в Европа.
Зад Океана тези фарове се борят смело, но са налични само в C5 Chevy Corvette и Lotus Esprit V8. Това са последните модели, оборудвани с изскачащи фарове в САЩ и до средата на десетилетието почти изчезват. Така че "смъртта" им е причинена от редица фактори, но всичко се свежда по същество до подобрената безопасност за пешеходците и промяната на вкусовете.