Шведският производител Volvo представи най-новия си модел – електрическото ES90. Противно на очакванията емблематичната марка твърди, че това не е седан, като се очакваше, или SUV, а се позиционира в собствен клас, който потребители сами могат да определят. На каквато и класификация да отговаря обаче, Volvo го смята за флагман за марката редом с EX90.
Ясната прилика се вижда в дизайна на ES90, като предната част има същите светлини в стил „Чука на Тор“ във формата на T, разположени над вертикално ориентирани фарове, обграждащи проста решетка в долната част на панела. С-образните задни светлини също много приличат на SUV, включително допълнителни LED светлини в стръмно наклоненото стъкло на задния капак.
ES90 споделя своята SPA2 архитектура с EX90, но размерите са малко по-различни. Междуосието се простира на 3098 мм, като е малко по-дълго от това на SUV-модела. Дължината е 4998 мм, тоест малко по-къса от тази на EX90. Пътният просвет от 203 мм също е по-малък, но това не се отразява на пространството в салона. Обемът на багажника е 495 литра, като при свалени задни седалки той се увеличава до 735 литра.
Кабината на ES90 е богата и минималистична, с 14,5-инчов портретен централен екран, управляващ почти цялата функционалност на автомобила. Това включва климатроник с четири зони и стерео Bowers & Wilkins с 25 високоговорителя, както и всички възможности за свързване, благодарение на вградения Google.
Водачът следи цялата важна информация чрез тесен 9,0-инчов дисплей, монтиран на кормилната колона, пред таблото. Heads-up дисплей също проектира информация върху предното стъкло. Освен няколко бутона на волана и превключватели за прозорците, останалото е цифрово, като точно това е начин, по който Volvo иска автомобилът му да бъде приет.
Шведите твърдят, че ES90 е най-мощният му автомобил, но не по отношение на конските сили. Това е изцяло свързано, софтуерно дефинирано превозно средство, използващо двойна конфигурация Nvidia Drive AGX Orin, която може да обработва над 500 трилиона операции в секунда. Според главния инженер и технологичен директор на Volvo - Андерс Бел, той е най-мощният по отношение на основния изчислителен капацитет.
Такава технология изисква силна архитектура и ES90 я предлага с 800-волтова система. Volvo казва, че може да презарежда до 350 kW, достигайки 300 км допълнителен пробег за 10 минути. Зареждането от 10 до 80% може да стане само за 20 минути и в зависимост от конфигурацията на автомобила е възможен пробег от 700 км. Част от това се дължи на наличната батерия от 106 kWh (използваеми 102 kWh), но Volvo също казва, че ES90 е най-аеродинамичният автомобил в историята на компанията, с коефициент на съпротивление от 0,25.
ES90 ще се предлага в три варианта при старта на продажбите. Версията с единичен двигател включва мотор, задвижващ задните колела, захранван от 92 kWh (88 kWh използваеми) батериен пакет. Максималната мощност е 245 к.с., а пробегът според европейския цикъл WLTP се оценява на 400 мили. Двойният мотор ES90 добавя втори мотор, завъртащ предните колела, увеличавайки комбинираната мощност до 442 конски сили. Той също така получава по-голям пакет батерии и прогнозен обхват от WLTP от 700 км.
Топ-версията на модела е ES90 Twin Motor Performance. Батерията остава същата, но комбинираната мощност от двигателите нараства до 670 к.с. Volvo твърди, че тази версия може да ускори до 100 км/ч за 3,9 секунди, въпреки че максималната скорост е ограничена (както всички версии на ES90) до 180 км/ч. Любопитно е, че въпреки добавената мощност, максималният обхват все още е 700 км. Компанията-производител вече приема поръчки за новия си флагман на повечето пазари в Европа, като предстои точните цени да бъдат обявени.
Още снимки на Volvo ES90 - вижте в галерията: