2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Като оборот със сигурност е най-силната. Но все пак ние като асоциация отбелязваме, че единствената индустрия, която все още не е достигнала нивата си отпреди финансовата криза, отпреди 2008, е автомобилната. За което има и обективни, и субективни фактори. Но един е основният.
Общото разбиране е, че България не може да бъде на нивото на Германия заради разликата в доходите - което е факт. Но нека погледнем съседните страни. Пазарът в Хърватия е над 63,000 автомобила при наполовина по-малко население. Можем да погледнем Румъния, или Сърбия. Навсякъде в тези страни ще видим много по-голям дял на новите автомобили, и много по-малко внос на стари. Тази разлика с България се дължи само на един фактор: държавната политика.
Мит е, че само онези страни, които сами произвеждат автомобили, трябва да провеждат такава държавна политика.
НА ГРАФИКАТА: Брой автомобили на 1000 жители в различните страни от ЕС. Българите вече имат доста повече коли от датчаните, шведите и ирландците, да не говорим за Унгария и Румъния