Модерните превозни средства имат повече бордови системи за подпомагане от всякога. На теория те не само намаляват стреса от шофирането, но и добавят още едно ниво на безопасност. В реалния свят повечето системи до голяма степен работят точно така. Скорошно проучване обаче показва, че круиз-контролът може да причини повече вреда, отколкото полза.
Изследователи от Нидерландия са събрали данни от цял свят за ефективността на автоматизираните системи за подпомагане на водача (ADAS) за намаляване на катастрофите. Проучването се фокусира върху 28 специфични функции на превозното средство - от прости информативни функции като наблюдение на налягането в гумите в реално време до системи с камери, навигационни пакети, предупреждения за мъртви зони и технологии за активна безопасност, като автоматично аварийно спиране.
Проучването заключава, че система като следен на налягането в гумите не дава никаква разлика, тоест нейното използване нито намалява, нито увеличава броя на катастрофите. В същото време обаче асистентът за поддържане на лентата показа 19,1% намаление на инцидентите на пътя. Система за наблюдение на водача, на свой ред, намалява честотата на катастрофите с 14%.
В същото време стандартният и адаптивният круиз-контрол са единствените системи за подпомагане на водача, които увеличават възможността от катастрофа. Считани за системи за подобряване на комфорта, стандартният круиз е свързан с 12-процентно увеличение, докато адаптивният круиз увеличава шанса за попадане в инцидент с 1,8%.
Причината за тези резултати е разсейването на водача. Като освобождава водача от някои задължения зад волана, стандартният круиз-контрол може да накара човека зад волана да не усеща заобикалящата го среда. Адаптивният круиз-контрол, при който автомобилът може автоматично да ускорява и спира, за да поддържа безопасна дистанция, също може да доведе до разсейване вместо внимателно шофиране.
Проучването обаче отбелязва, че не всички адаптивни круизни системи са способни да откриват правилно бавни или неподвижни обекти. На теория автоматичното аварийно спиране трябва да се намеси в тези ситуации. Но не всички превозни средства с адаптивен круиз-контрол имат система за аварийно спиране. Шофьорът може да бъде изпита фалшиво чувство на увереност, разчитайки на системата да спре, когато не е в състояние да го направи.