IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Проучване: Круиз-контролът води до повече катастрофи, вместо да помага

Технологията повишава комфорта, но пречи на правилната преценка на шофьора

Модерните превозни средства имат повече бордови системи за подпомагане от всякога. На теория те не само намаляват стреса от шофирането, но и добавят още едно ниво на безопасност. В реалния свят повечето системи до голяма степен работят точно така. Скорошно проучване обаче показва, че круиз-контролът може да причини повече вреда, отколкото полза.


круиз-контрол


Изследователи от Нидерландия са събрали данни от цял свят за ефективността на автоматизираните системи за подпомагане на водача (ADAS) за намаляване на катастрофите. Проучването се фокусира върху 28 специфични функции на превозното средство - от прости информативни функции като наблюдение на налягането в гумите в реално време до системи с камери, навигационни пакети, предупреждения за мъртви зони и технологии за активна безопасност, като автоматично аварийно спиране.

Проучването заключава, че система като следен на налягането в гумите не дава никаква разлика, тоест нейното използване нито намалява, нито увеличава броя на катастрофите. В същото време обаче асистентът за поддържане на лентата показа 19,1% намаление на инцидентите на пътя. Система за наблюдение на водача, на свой ред, намалява честотата на катастрофите с 14%.

В същото време стандартният и адаптивният круиз-контрол са единствените системи за подпомагане на водача, които увеличават възможността от катастрофа. Считани за системи за подобряване на комфорта, стандартният круиз е свързан с 12-процентно увеличение, докато адаптивният круиз увеличава шанса за попадане в инцидент с 1,8%.

Причината за тези резултати е разсейването на водача. Като освобождава водача от някои задължения зад волана, стандартният круиз-контрол може да накара човека зад волана да не усеща заобикалящата го среда. Адаптивният круиз-контрол, при който автомобилът може автоматично да ускорява и спира, за да поддържа безопасна дистанция, също може да доведе до разсейване вместо внимателно шофиране.

Проучването обаче отбелязва, че не всички адаптивни круизни системи са способни да откриват правилно бавни или неподвижни обекти. На теория автоматичното аварийно спиране трябва да се намеси в тези ситуации. Но не всички превозни средства с адаптивен круиз-контрол имат система за аварийно спиране. Шофьорът може да бъде изпита фалшиво чувство на увереност, разчитайки на системата да спре, когато не е в състояние да го направи.


0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Това е най-удобната екстра, особено на магистрала, с Нисан-ската последната версия не съм имал никакви проблеми, разбира се няма как да летиш на автопилот, кара се по-бавно но и по-спокойно.
  • #11
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Car guy ( преди 1 месец )
    Line Keep Assist-a два пъти щеше да ме вкара в беля. Всеки път изключвам 4 неща преди да тръгна.
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Който иска да го возят да ползва влака.
  • #9
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Имам що-годе сносно Субару от около 70-80 х. км. Само веднъж в Унгария ползвах круиз-контрол. Голяма скука. Даже ми се придряма! Ок, всеки е различен. Мен ме кефи да си "карам" колата. Важното е да стигнем до точка Б, без произшествия.
  • #8
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Митгеястър ( преди 1 месец )
    На теб май ти спряха центовете и сега ти плащат в юани,Бъстъре.
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тази система е доста популярна сред камионите, заедно с асистента за поддържане на лента. Затова и шофьорите доста се отпускат и се занимават с какво ли не друго. Но катастрофите с камиони не са намалели. Конкренто в Германия, почети няма ден без инциденти с камион (на магистралата). Разбира се, вината предимно е в задкормилнотно устройство.
  • #6
    2 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    ESP системите имат същия ефект но това вече е станало тема табу особено след като в ЕС ги направиха задължителни. Добре конструиран и изчислен автомобил няма нужда от ESP системи.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В повечето коли адапривният круз контрол е под всякаква критика. Например при Мазда са 2 отделни системи: круз контрол, който работи над 30 км/ч, и аварийна спирачка, която работи само под 30. Всъщност тези системи трябва да са една монолитна система, но Мазда е предпочела да закупи от Вистеон две евтинки, вместо 1 скъпа. И двете работят много зле. От друга страна има марки, на които работят почти отлично. Почти.
  • #4
    7 rate up comment 9 rate down comment
    до 3 ( преди 1 месец )
    Спряха ли ти рублите от Масква, "родолюбецо"?
  • #3
    13 rate up comment 10 rate down comment
    Митгеястър ( преди 1 месец )
    Пожалете митичния Бъстър,много лоши новини му се събраха.Тесла е със спад в продажбите, ръководството на Тесла си разпродава акциите,наближава отмяна на забраната за ДВГ и зелената сделка.