IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко е спаднала цената на електрическите автомобили от 2018 до днес

В Европа и САЩ разликата спрямо колите с ДВГ все още е чувствителна

Основният проблем с бързото приемане на електрическите автомобили в световен мащаб е високата им цена. За никого не е тайна, че електрическото превозно средство обикновено е много по-скъпо от това с двигател с вътрешно горене. Разработването на така наречените автомобили с нулеви емисии е не само скъпо, но и сложно, като се има предвид геополитиката на компонентите на батериите, пише в свой анализ за Motor 1 анализаторът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


цени на EV


В резултат на това голяма част от усилията на производителите и общественото внимание се фокусират върху крайната цена на електрическите автомобили (известни още като електрически превозни средства с батерии, BEV). Това е ключов елемент, който определя разпространението на тези превозни средства.

За съжаление, изкривяванията, породени от правителствените стимули и търговските тарифи, усложняват усилията за намаляване на цената. Въпреки това досега е постигнат известен напредък. Според последното проучване на JATO Dynamics, средната цена на дребно (без стимули и отстъпки) на електрически автомобил в Европа (Еврозоната) е намаляла с 11% (цени, коригирани спрямо инфлацията) между 2018 и 2024. В САЩ намалението е все по-голямо, със спад от 26% за същия период.

Добрата новина идва в момент, когато цените на автомобилите с двигател с вътрешно горене (ДВГ) се повишиха. В еврозоната например бензиновите, дизеловите и „меките” хибридни автомобили са увеличили средната си цена със 7% между 2018 и 2024. По този начин разликата в цените между BEV и ДВГ е спаднала от 42% през 2018 до 19% миналата година. Въпреки че 19% все още е много, потребителите могат да започнат да усещат по-малките разлики в цените.

Напредъкът обаче изглежда доста слаб, като не е ясно дали намаляването на цените на електрическите автомобили е следствие или причина за нарастващото търсене на тези превозни средства. Въпреки трудностите, пред които са изправени, и все по-дългата времева рамка за пълния преход, електромобилите ще останат. Те са съществена част от бъдещите планове и целите на автомобилните производители. Масово преминаване към тях все още не се случило, поне на Запад, с очевидното и добре известно изключение на Норвегия, разбира се.

Китай обаче разказва различна история. Миналата година продажбите на BEV представляват около 51% от общия брой BEV в света и причините са доста очевидни. Икономиите от мащаба и сигурността при производството на компоненти за батерии позволиха на китайските автомобилни производители да намалят крайната цена на своите все по-конкурентни електрически автомобили. Всъщност Китай направи толкова много за толкова кратко време, че положителната история за падащите цени на Запад изглежда бледнее в сравнение с това, което клиентите плащат за електрически автомобил там.

Днес в Китай можете да си купите чисто нов BEV само за 3250 евро или 3450 долара. Средната цена на дребно на електрическите автомобили, предлагани на пазара, е 29 682 евро (31 400 долара). Това е около половината от цената в Европа и САЩ, които изостават значително от Китай, когато става въпрос за електрически автомобили. Докато не осигурят веригата за доставки, за да произвеждат свои собствени батерии, на производителите извън Китай ще им бъде трудно да манипулират цените. Въпреки това, въвеждането на по-достъпни модели, които се появят на пазара през 2025, вероятно ще продължи да намалява цената и да се доближава поне до това, което в момента плащате за автомобил с вътрешно горене.


0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 2 седмици )
    Пак мечти с две месечни заплати да си купим нова кола!"огромен срив".Смартфоните гонят цени от 2000 евро,но колите ще са по 4000!Само хора с пълна липса на връзка с действителността и абсолютна липса на елементарни икономически познание могат да разсъждават така!За да я има една индустрия тя трябва да има определена норма на печалба.Избора е -или карате коли за 40 000 Евро които имат живот от 10-15 години. Или карате коли за 10 000 евро които имат живот 2 години.Иначе няма кой да ги произвежда
  • #13
    3 rate up comment 3 rate down comment
    до 11-12 ( преди 2 седмици )
    Чул да пее птичка и решил, че пролетта идва, а то било алармата на съседа. Цените на електромобилите със сигурност ще продължават надолу. В момента сме на 1/4 от теоретичния спе ифичен капацитет на литиевите батерии. Дори да стигнем само до 1/2, пак ще е огромен срив в цените.
  • #12
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Немски коптор ( преди 2 седмици )
    Преди няколко години определени производители си късаха ризите и заявяваха, че от Еди коя си година започват само електрички да произвеждат и спират да правят коли с ДВГ. Всичките тези хашлаци започнаха нещо да връщат на задна и да се отмятат от обещанията. Защо ли? Въпреки очевидното им късогледство изведнъж прогледнаха, че нещата не са никак добре с тези електрокари. Ще видите как зелените сделки и наляганията зелен фашизъм скоро ще се отече в канала и ще спрат да ни тормозят с еко глупостите.
  • #11
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Немската талига ( преди 2 седмици )
    Или с 2 думи казано, няма да е скоро да станат евтини или иначе казано НИКОГА. Изкуствено ни налагат нещо, което не го искат хората. Електропитеците не ги смятам за хомосапиенс, защото са питеци. Те могат по цял ден да лаят по форумите и да убеждават колко страхотни са електрчките, но дори те самите не си вярват на измислиците. Дори със субсидиите в Европа падат продажбите на електрокари. Защо ли? Всеки с глава на раменете ще си отговори.
  • #10
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Със същия успех можете да проучите и с колко са намалели цените на смартфоните. Успех в намирането кой да ви продаде чисто нов Айфон 4 например. На теория Айфон 4 би трябвало да струва стотинки, ама на практика го няма изобщо. По същия начин цените на някои компоненти може и да намаляват, ама като вече никой не ги продава, кел файда от намаленията и цените на крайните продукти растат.
  • #9
    3 rate up comment 3 rate down comment
    двойка за двойката ( преди 2 седмици )
    Цената на Спринг в Белгия и други европейски пазари вече е под 30 000 лв. Така че 2 часа писане, които си изписал, си ги пропилял безвъзвратно.
  • #8
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    "Средната цена на дребно на електрическите автомобили, предлагани на пазара (в Китай), е 29 682 евро" - четеш ли, антиелектрико-москофил-японофил-антибългарин? Докога ще се лъжеш, че цените са високи заради "гейропата"? Та на теб стара тойотка-ръждосипка-астматичка за 8000 лв ти е скъпа, а кога ще си позволиш "евтина" китайка за 60 000 лв?
  • #7
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Обещаната цена за Тесла Кибергрозника беше 40000 долара.Като ги пуснаха, цената клонеше към 100 х.долара.
  • #6
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Направо скоро отицателни ще станат, нищо не е намаляло, то по тази логика всичко е намаляло.
  • #5
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Друга възможна причина за скока на цената (макар това да е лично моя спекулация) субсидиите им да важат само за коли продадени на вътрешния пазар. Съответно износа трябва да е на пълната цена на колата.