Преди цели 40 години британският предприемач сър Клайв Синклер представи Sinclair C5. И обещаваше това да бъде бъдещето на транспорта. Със своя бял пластмасов корпус и футуристичен панел на дисплея, задвижваното от батерии триколесно превозно средство изглеждаше като нещо, излязло от Междузвездни войни.
Но въпреки блестящ старт, проектът се провали от самото начало. Пресата и купувачите не бяха впечатлени. И това дяволско чудо беше изтеглено от производство само след шест месеца. Негативните заглавия не бяха толкова лоши за сър Клайв, който по-късно спечели слава сред поредица от красавици, включително бляскавия модел Вики Лий, бившата танцьорка и Мис Англия - Анджи Боунес.
Във всеки град днес обаче ще бъдете заобиколени от скутери, велосипеди и коли, всички профучаващи с електрически мотор. Значи все пак сър Клайв беше направил нещо? Със сигурност не изглеждаше така на събитието по откриването на 10 януари 1985 г. в лондонския дворец Александра. При драматична премиера шест C5 излязоха от картонени кутии, управлявани от жени, облечени в съвпадащи сиви и жълти тоалети, като се наредиха пред световните медии. Очакваха кола, но вместо това се появи едноместна триколка. Е, всички там се радваха да ги разхождат из арената.
Всичко щеше да мине по план, докато пресата не изкара дяволските машини за обиколка навън. Слизането по хълма от Александра Палас с триколките беше лесно. Но със слаб двигател, журналистите не можаха да ги върнат обратно - и всички останаха в подножието на хълма. "Това е стол за баня от Формула 1“, подигра се The Sunday Times".
Макар да се рекламира с обхват от 20 мили (32 км) и максимална скорост от 15 мили в час (24 км в час), в действителност оловно-киселинната батерия едва успява да осигури обхват от десет мили и 13 мили в час. Първоначално беше пуснат в продажба за £399 или малко над £1200 в днешни пари. И насочен главно към работниците от предградията.
Въпреки продажбата на 2000 от тях един месец след пускането на пазара - с клиенти като сър Елтън Джон, младите принцове Хари и Уилям, интересът бързо намаля. Така производството във фабриката в Мертир Тидфил, Уелс, приключи през юни 1985 година.
Днес на него се гледа като на малко повече от реликва от космическата ера на осемдесетте години. Но специална група любители сега възстановява и надгражда превозните средства. Затова екип на "The Sun" се насочих към Sinclair C5 Depot във Феликстоу, Съфолк , където има колекция от над 50 обновени модела. Целта беше да видят заслужава ли си завръщането през 2025 година.
Изглеждайки като кръстоска между джет и картинг, C5 има объркващо оформление с ръкохватките за управление под полуизпънатите ви крака. Но въпреки че трябва да направи малко йога, след като задникът е на седалката, а краката на педалите, необичайният дизайн на кормилното управление идва доста интуитивен. Въпреки това, ако сте по-високи от 180 сантиметра или все още не сте успели да свалите килата от празниците, ще трябва яко да се напънете.
След малко работа с педалите - при натискане на бутон, моторът се включва и колата потегля. И тук бързо личат няколко ограничения. Без прекалено бързо връщане назад — това очевидно ще спре тока ви. Буквално и преносно. По-притеснителното е, че C5 идва със стандартни спирачни накладки за велосипеди, което го прави изключително лош. Затова и движението при приближаване на брега по интуиция е със скорост на колело. Ако се чудите какво е окачването, забравете - просто няма. Така че не се засилвайте много към брега или други опасни зони.
Но докато се движи по крайбрежната алея, човек усеща света, който покойният сър Клайв си е представял вероятно. Още повече, минувачите спират и зяпат. Включително и един в голф бъги, който е задминат от триколката. Но като цяло шофирането е лесно.
Не след дълго обаче (оплакване, направено от доста първоначални собственици ) става трудно да се държи палеца върху бутона за газ, защото нещата отиват на измръзване. За щастие, C5 идва с вграден начин за загряване. Не технологичен, а добрият стар физически. Защото, ако трябва да се справите с баир, ще трябва да въртите педалите като луд, за да дадете на двигателя така необходимия тласък.
Така че дали Sinclair C5 заслужава още един живот? За хиените от вестник "The Sun" отговорът е категоричен - "ДА".