Заради проблеми с надеждността двигателят 1.2 PureTech беше напълно преработен през 2023. Почти всички най-нови модели от групата Stellantis вече са оборудвани с този мотор с ангренажна верига, но все пак някои са запазили ремъчната версия. Как най-лесно се различават двата варианти?
Името PureTech постепенно изчезва от каталога на марката Stellantis Group.
Пуснат през 2013, трицилиндровият 1.2 PureTech се радваше на слава в началото на кариерата си, като спецели четири последователни титли за „Двигател на годината“ в своята категория между 2015 и 2018. След това обаче се появиха проблеми с надеждността, довели до няколко сервизни акции.
Междувременно PSA стана част от Stellantis и през 2021 групата се опита да оправи нещата, като напълно преработи двигателя. Това стана през 2023, а година по-късно и самото име PureTech беше премахнато. Не всички модели обаче са с една и съща вдерсия на мотора, като някои от тях все още са оборудвани с по-стария вариант - EB2 Generation 2, който има ангренажен ремък. Този двигател също остана без името PureTech, а това е достатъчно, за да обърка потребителите.
DS 3 е един от първите модели, които разполагат с „верижен“ вариант на 1,2-литровия мотор.
Отказът от широко използваната версия със 130 к.с./EAT8 в полза на хибрида със 136 к.с. и неговата трансмисия e-DCS6 все пак прави възможно премахването на повечето двигатели с ремък от гамата. Проблемите с досавките, както и с новата трансмисия, обаче принуждават Stellantis временно да запази бензиновата версия със 130 к.с. на няколко модела. Такъв е случаят с Citroën с фейсрлифта на C4 и с Opel - Mokka и Astra.
Само марката с шеврони в емблемата си обаче оставя назвавнието PureTech в тази версия на компактния си модел, докато при Opel този двигател се нарича 1.2 Turbo, независимо от поколението.
Двигателят 1.2 PureTech е изправен пред сериозни проблеми, като свръхразход на масло и счупване на ремъка, причинено от разреждане на маслото.
Други модели са в същата ситуация, като запазват агрегата с ремък (Gen 2). Това са Opel Corsa, Peugeot 208 и 2008 в бензинова версия със 100 к.с. Причината? Инвестициите са насочени към хибридната версия на същата мощност. От друга страна, всички модели от ново поколение като C3, Grande Panda и 600 се възползват от верижен двигател (Gen 3) в бензиновата версия със 100 к.с. Такъв беше случаят и с DS 3 и Opel Mokka, преди да изчезнат от каталога с предложения на своите производители.
Какви са разликите между поколения 2 и 3 от 1.2 PureTech?
Как да разберете дали вашият автомобил има ремъчен или верижен двигател? Всичко, което трябва да направите, е да отворите капака си и да погледнете местоположението на капачката на резервоара на моторното масло. Ако последният не е интегриран в капака на двигателя и се намира в пресечната точка на маркуча за усилване (вляво) и въздушния резонатор (отдолу), тогава това е вариантът с ремък - 1.2 Gen 2. И обратно - ако капачката е разположена по-високо, в капака на двигателя, тогава това е верижният двигател 1.2 Gen 3.
При ремъчния двигател 1.2 Gen 2 капачката на резервоара на моторното масло не е интегрирана в капака на двигателя.
Верижният вариант 1.2 Gen 3 е лесно разпознаваем, тъй като капачката за масло е интегрирана в капака на двигателя.
Разлика, която е важна, тъй като 1.2 PureTech (Gen 2) е изправен пред сериозни проблеми с надеждността, като свръхразход на масло до февруари 2023 и късане на ангренажния ремък до юни 2022. Тези дефекти би трябвало да изчезнат при новото поколение на мотора, като промените по него бяха направени именно по тази причина.