Спирането с помощта на двигателя е често използвано при управление на автомобил. Това се случва, когато педалът на газта е напълно отпуснат и предавката е включена, като оборотите на коляновия вал надвишават минималните обороти на празен ход. Възниква ситуация, в която вече не моторът върти колелата, а колелата трябва да въртят мотора, извършвайки работа. Колата е принудена да изразходва натрупаната енергия за това и затова спира по-бързо, отколкото на неутрално.
Основна роля при спирането играе съпротивлението при завъртане на коляновия вал. То се образува от загуби заради триене и компресия на въздуха в цилиндрите. Разбира се, при последващо разширение част от енергията се връща, но тя е малка. Освен това енергията се консумира от устройства, които при нормални условия се въртят от двигателя. Това са генератор, компресор на климатика и др., в зависимост от конструкцията на съответния модел.
Спирането с помощта на двигателя е по-ефективно при многоцилиндрови агрегати с високо съотношение на компресия. Трицилиндровите компресорни мотори се съпротивляват много по-малко, като тяхното турбо не помага в случая.
Механична скоростна кутия
При ръчна скоростна кутия процесът на спиране на двигателя изисква някакво смислено действие от водача. Например, когато наближавате спиране, не е необходимо да превключвате на неутрална предавка - просто отпуснете педала на газта, след което започвате да спирате на скорост. Минава се на неутрална предавка само малко преди самото спиране. В същото време е много интересно да се наблюдава моментния разход на гориво, който е равен на нула!
При стръмни планински спускания, от съображения за безопасност, трябва да се шофира само на по-ниски предавки, като това увеличава спирачната ефективност.
Автоматична скоростна кутия
В повечето ситуации всичко ще се случи от само себе си. Блоковете за управление разбират колко различни са желаното и действителното забавяне - и не превключват на по-висока предавка, когато скоростта се увеличи, и не освобождават блокировката на преобразувателя на въртящия момент.
При най-стръмните спускания обаче е по-добре електрониката да помага. Ако автоматичната скоростна кутия позволява ръчен избор на предавка, трябва да се премине към ниска предавка (трета, втора или дори първа, в зависимост от наклона). При старите автомобили селекторът може да бъде преместен в позиция L, 2 или D3, като по този начин предотвратява превключването на кутията над първа, втора или трета предавка.
CVT (вариатор)
Същото е възможно и при автомобили с CVT. Най-често те използват преобразувател на въртящ момент, който не се различава от същото устройство в хидромеханична кутия. Електронният блок изпълнява същия алгоритъм със своето заключване, а при стръмно спускане е препоръчително ръчно да се фиксира ниската виртуална предавка.
Също така на смартфони може да се инсталира приложение, което позволява да регулират степента на спиране на двигателя с помощта на адаптер ELM327. Това е възможно например в CVT на Jatco, които се монтират на Nissan, Renault, Mitsubishi, Jeep и др.
Роботизирана скоростна кутия
При автомобили с роботизирани скоростни кутии често е достатъчно да се избере по-ниска предавка предварително, когато автомобилът се движи надолу. В равнината всичко ще се случи от само себе си.
Кога спирането с двигателя е неефективно
Трябва да се отбележи, че ефективността на спирането с помощта на двигателя се увеличава пропорционално на броя на потребителите на енергия - от климатика до сервоуправление или дори мощна музикална уредба. Всички тези устройства при спиране всъщност се превръщат в товар върху колелата, затруднявайки въртенето им. В този случай няма да се изразходва гориво за тяхната работа.