IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Може ли да се спира с двигателя при автоматична скоростна кутия

Как трябва да се използва тази техника и кога тя е най-ефективна

Спирането с помощта на двигателя е често използвано при управление на автомобил. Това се случва, когато педалът на газта е напълно отпуснат и предавката е включена, като оборотите на коляновия вал надвишават минималните обороти на празен ход. Възниква ситуация, в която вече не моторът върти колелата, а колелата трябва да въртят мотора, извършвайки работа. Колата е принудена да изразходва натрупаната енергия за това и затова спира по-бързо, отколкото на неутрално.


спиране с автоматик


Основна роля при спирането играе съпротивлението при завъртане на коляновия вал. То се образува от загуби заради триене и компресия на въздуха в цилиндрите. Разбира се, при последващо разширение част от енергията се връща, но тя е малка. Освен това енергията се консумира от устройства, които при нормални условия се въртят от двигателя. Това са генератор, компресор на климатика и др., в зависимост от конструкцията на съответния модел.

Спирането с помощта на двигателя е по-ефективно при многоцилиндрови агрегати с високо съотношение на компресия. Трицилиндровите компресорни мотори се съпротивляват много по-малко, като тяхното турбо не помага в случая.

Механична скоростна кутия

При ръчна скоростна кутия процесът на спиране на двигателя изисква някакво смислено действие от водача. Например, когато наближавате спиране, не е необходимо да превключвате на неутрална предавка - просто отпуснете педала на газта, след което започвате да спирате на скорост. Минава се на неутрална предавка само малко преди самото спиране. В същото време е много интересно да се наблюдава моментния разход на гориво, който е равен на нула!


Спиране-7


При стръмни планински спускания, от съображения за безопасност, трябва да се шофира само на по-ниски предавки, като това увеличава спирачната ефективност.

Автоматична скоростна кутия

В повечето ситуации всичко ще се случи от само себе си. Блоковете за управление разбират колко различни са желаното и действителното забавяне - и не превключват на по-висока предавка, когато скоростта се увеличи, и не освобождават блокировката на преобразувателя на въртящия момент.

При най-стръмните спускания обаче е по-добре електрониката да помага. Ако автоматичната скоростна кутия позволява ръчен избор на предавка, трябва да се премине към ниска предавка (трета, втора или дори първа, в зависимост от наклона). При старите автомобили селекторът може да бъде преместен в позиция L, 2 или D3, като по този начин предотвратява превключването на кутията над първа, втора или трета предавка.


спиране с автоматик


CVT (вариатор)

Същото е възможно и при автомобили с CVT. Най-често те използват преобразувател на въртящ момент, който не се различава от същото устройство в хидромеханична кутия. Електронният блок изпълнява същия алгоритъм със своето заключване, а при стръмно спускане е препоръчително ръчно да се фиксира ниската виртуална предавка.

Също така на смартфони може да се инсталира приложение, което позволява да регулират степента на спиране на двигателя с помощта на адаптер ELM327. Това е възможно например в CVT на Jatco, които се монтират на Nissan, Renault, Mitsubishi, Jeep и др.

Роботизирана скоростна кутия

При автомобили с роботизирани скоростни кутии често е достатъчно да се избере по-ниска предавка предварително, когато автомобилът се движи надолу. В равнината всичко ще се случи от само себе си.


спиране с автоматик


Кога спирането с двигателя е неефективно

Трябва да се отбележи, че ефективността на спирането с помощта на двигателя се увеличава пропорционално на броя на потребителите на енергия - от климатика до сервоуправление или дори мощна музикална уредба. Всички тези устройства при спиране всъщност се превръщат в товар върху колелата, затруднявайки въртенето им. В този случай няма да се изразходва гориво за тяхната работа.


0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Kimster ( преди 2 месеца )
    Тия звездички са за името на известен персонаж на Алеко Константинов, пътувал до нявга до Чикаго
  • #3
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Kimster ( преди 2 месеца )
    Винаги, коментарите са по интересни в подобни теми! Как може инжинери и много милионни компании да знаят повече от ***? Ама той ***, велик, за какво BMW да речем ще слага достатъчно силни спирачки на колите си? Нека се блъскат клиентите, да цапат гащите и паважите, така ще идват повече 19 годишни! *** само може да купи кола 220 коня, да я надува до 800 и да слага по малки дискоте за да редуцира тегло на "бегачката"
  • #2
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Merd ( преди 2 месеца )
    D3 на хидравличните автомати е перфектен. Новите *** като вариатори или двойни съединители са в пъти по-зле.
  • #1
    20 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Старо правило е, че автоматик с хидропреобразувател не спира толкова добре, защото не винаги има непрекъсната връзка между колелата и двигателя, дори на по-новите, които имат блокировка на хидропреобразувателя, защото тя се задейства само при определени условия. Затова добрите производители монтираха по-способни спирачки на колите с автоматик. За съжаление, далеч не всички го правят.