Пазарът на употребявани автомобили в България пострада покрай Covid-19 и дефицита на коли в Западна Европа, но ако се съди по актуалната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР, вече се е възстановил напълно. За периода януари-ноември у нас са внесени цели 231 267 леки автомобила втора ръка - със 17% повече от същия период на миналата година, и с 26% повече в сравнение с 2022.
Mercedes GLC е моделът с най-голям ръст в търсенето в сравнение с миналата година, следван от Audi Q5
Всъщност вторичният пазар в момента е по-голям дори отколкото в предкризисната 2019, в която за първите 11 месеца бяха регистрирани 211,151 употребявани автомобила.
10-те модела с най-голям ръст: Mercedes GLC - 69% Audi Q5 - 57% Peugeot 3008 - 55% Jeep Grand Cherokee - 52% Audi Q7 - 49% Nissan Juke - 44% Mazda CX-5 - 41% Hyundai Tucson - 41% Hyundai i30 - 40% VW Tiguan - 38% |
Съотношението между продадени нови и стари автомобили, което бе достигнало рекордно ниски стойности тази пролет, сега порасва отново до едно към пет. Освен че расте, търсенето на коли втора ръка започва и видимо да се променя по характер. От 10-те модела с най-голям ръст в търсенето в челната петдесетица девет са SUV - начело с Mercedes GLS, Audi Q5, Peugeot 3008 и Jeep Grand Cherokee. Корейският хечбек Hyundai i30 е единственото изключение в този списък.
На обратния полюс, с най-голям спад в търсенето, са предимно миниванове и малки градски автомобили от В сегмента. На годишна база най-сериозно са намалели регистрациите на Ford C-Max - с 27%, следват Peugeot 307 (-18%), Toyota Corolla Verso (-14%), Peugeot 206 (-14%), Suzuki Swift (-12%), Renault Scenic (-10%).
В класирането по марки голямата германска четворка - VW, Mercedes, BMW и Audi - убедително си остава начело, но Toyota успява да измести Opel от петата позиция. Впечатлява и скокът на Hyundai от 17-о място преди пет години до девето в момента.
Интересът на българите към скъпи коли втора употреба (в някои случаи - и пета употреба) продължава да расте неудъримо. Регистрациите на Mercedes S-Class и BMW 7 Series са се увеличили с 22% в сравнение с миналата година, на Porsche Cayenne - с 20%, на Audi A8 - с 15%. Още по-драматично изглеждат нещата при най-луксозните марки: по 52% ръст за Ferrari и Lamborghini, 68% за Bentley, а вносът на употребявани Rolls-Royce на практика се е утроил (от 6 броя преди година до 18 сега). Разбира се, в много от тези случаи не става дума за действително употребявани коли, а за внос през т. нар. "автокъщи", за да не се повдигат излишно въпроси за неща като произход на средствата.
50-те най-търсени коли на старо в България (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2023: 1% ръст
Някога Corsa бе един от трите най-внасяни автомобила в България. Но в последното десетилетие интересът към суперминито намалява и то е вече на ръба на Топ 20. Любопитно е обаче, че 142 от тези регистрации се падат на електрическата Corsa E, която е на пазара по-малко от четири години. Не са включени 6 бройки Vauxhall Corsa, макар че, ако не броим емблемата и позицията на волана, двата автомобила са идентични.