IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новите мотоциклетите вече само със стандарт Euro 5+

Правилото влиза в сила от 1 януари, не важи за вече закупените

От първия ден на новата година всички регистрирани мотоциклети и скутери ще трябва да отговарят на най-новото законодателство в ЕС за борба със замърсяването. Правилото беше в сила от 12 месеца за новоодобрените модели. Няма изискване за корекция запри машини, които вече са в движение
Задълженият стандарт се отнася за всички превозни средства, които вече са произведени през предходни години - без разлика в обема на двигателя. Изключени са само електрически превозни средства.

 
нов стандарт мотоциклети


Euro 5+ допълнително вдига летвата за замърсяващи емисии от мотоциклети. Но кои са основните нововъведения? Кога влиза в сила? И преди всичко -  кои превозни средства са включени ? Стандартът Euro 5+ ( номерацията не следва тази за автомобили , които достигнаха Euro 6 през 2015 година) всъщност вече официално влезе в сила на 1 януари 2024 г. за всички нови хомологирани модели. Но моделите, които вече са в производство, имаха по-широк прозорец за адаптиране - до края на тази година. Целта беше марките да не прекъсват своите вериги .

Еuro 5+ е част от поредица от все по-строги стандарти, които Европейският съюз издаде през последните десетилетия с цел намаляване на замърсяването на въздуха. След въвеждането на Euro 5 през 2020 година, стандартът Euro 5+ представлява междинен етап към още по-амбициозна цел: нулеви нетни емисии за сектора на мобилността в средносрочен до дългосрочен план.
 
 
нов стандарт мотоциклети


Стандартът Euro 5+ се отнася за всички нови мотоциклети и скутери с двигатели с вътрешно горене, регистрирани в Европейския съюз . Това означава, че от 2024 всеки нов одобрен модел мотоциклет вече отговаря на ограниченията за емисии, определени от законодателството. Важно е да се подчертае -  Euro 5+ не се отнася само за превозни средства с по-голям обем на двигателя, но и за малогабаритни скутери, които са особено разпространени в големите градове и харесвани заради своята практичност. Естествено, само електрическите превозни средства, които обикновено се считат за нулеви емисии , са изключени от регламента.

На пръв поглед Euro 5+ изглежда като проста актуализация на предишния регламент Euro 5, но разликите са доста значителни . Той въвежда още по-строги ограничения на емисиите, като се обръща особено внимание на стойностите на азотните оксиди (NOx) и неизгорелите въглеводороди (HC). Освен това новият регламент изисква и по-сложни системи за мониторинг на емисиите, които гарантират, че мотоциклетите отговарят на ограниченията дори по време на жизнения цикъл, а не само по време на хомологацията. Едно от най-важните нововъведения е въвеждането на непрекъснат мониторинг на емисиите чрез усъвършенствана система OBD (On-Board Diagnostics) , която открива и докладва аномалии в реално време. Докато OBD системата, която вече присъства с Euro 5, се ограничава до наблюдение на големи отклонения, Euro 5+ въвежда по-високо ниво на отчетност. То гарантира съответствие с емисиите по по-точен и постоянен начин.
 
 
нов стандарт мотоциклети


Новите разпоредби Euro 5+ представляват не само техническо предизвикателство за производителите, но биха могли да имат и икономически последици, дори ако до момента повечето от актуализираните модели са претърпели само леки промени в цените. Поради по-високите разходи, свързани с разработването и внедряването на нови системи за контрол на емисиите, са възможни увеличения на цените с няколко процента. 

Както се случи по-рано при различните фази на европейските стандарти, много производители на мотоциклети са използвали това, за да подобрят цялостната производителност на своите модели, да дадат по-ефективни двигатели, намалявайки и емисии, и разход на гориво.

За собствениците на вече регистрирани мотоциклети нищо не се променя. Те не са длъжни да правят модификации, за да адаптират любимите си машини към новите стандарти Euro 5+ . Законодателството всъщност се отнася само за нови модели, продавани от 2024 г. или 2025 г. Въпреки това е възможно някои градове в бъдеще да решат да ограничат достъпа до по-малко ефективни и по-замърсяващи превозни средства, както вече се случва за някои категории автомобили. 

Euro 5+ представлява само стъпка към още по-строго бъдеще. Европейският съюз вече намекна за планове за възможен Euro 6 за мотоциклети , което може да влезе в сила през 2030 година. Крайната цел е драстично намаляване на въздействието върху околната среда на превозните средства с ДВГ. Специфичните санкции за неспазване на разпоредбите за емисиите варират в зависимост от националното и местното законодателство.
 

0 от 500
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Йордан Лачев ( преди 1 месец )
    Новите мотоциклетиТЕ? Това ми звучи като "двамата кучета". Цитат от един римлянин...
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    mariovial ( преди 1 месец )
    Питам специално 2 ! Симсонката както я наричаш, гореше около 1,5-2л. бензин + 50-60м.л. масло Лт2Т, докато Камаза гореше около 40л. нафта + поне 1-2л. масло М10Д, изгоряло или изтекло по пътя! Та въпроса ми е следния: Като как така Симсона замърсяваше повече от Камаз ?
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като цяло няма големи промени, повечето производители вече бяха готови още при въвеждането на Eвро 5 през 2020. Някои модели отпаднаха обаче, като R1 и R6.
  • #6
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Институт За Борба с ( преди 1 месец )
    Внимание!!!- Следващите редове могат да обидят ранимите чувства на коментиращият "#1 анонимен" както и на избирателите на "ПП-ДБ" и "Ново Начало". Скъпи мои сънародници с промити едноклетъчни мозъчета... Нужно е да ви осведомя, че съвременен автомобил изхвърля в атмосверата около 125g CO2 на километър. От своя страна най-мощните мотоциклети изхвърлят в атмосверата максимум до 80g CO2. За това, моля ви мои ромски братя, запазете пълно мълчание по теми които не са свързани с дебелото ви черво!!!
  • #5
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ми щом има възможност да се утрепе още една индустрия, що пък да не се възползва ЕС.
  • #4
    12 rate up comment 0 rate down comment
    От село ( преди 1 месец )
    Ще си купувам бензинова косачка, явно трябва да изчакам, че сегашните са без катализатор...
  • #3
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тази статия все едно е писана от търтейски еврочиновник. 1000 думи изписали и накрая не е ясно какво точно е Евро 5+. Освен ОБД-то. Да ви....
  • #2
    13 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Сега много чувствителни станахте. Навремето като се караха масово двутактови мотори и коли никой не е умрял. Миризмата на изгоряло масло оставаше 5 минути след като е минало някое балканче или трабант.
  • #1
    6 rate up comment 34 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Има достатъчно изследвания, че мотоциклет замърсява повече от автомобил, въпреки многократно по-ниското си тегло и *** спрямо настилката. За съжаление, ЕС е доста двуличен в това отношение - на колите се товарят хиляди левове разходи за екология, а моторите и скутерите ссеерраатт яко. Същото се отнася и за безопасността. Сега, след като има електрически мотори, нямат никакво оправдание да не затегнат здраво правилата.