Всички участници в конкурса Автомобил на годината в Япония бяха определени през октомври - общо 31 модела се състезаваха за победата през сезон 2024-2025. Десетте финалисти бяха избрани в началото на ноември, а сега и победителите вече са ясни.
Конкурсът се провежда от 1980 г., като най-добрите автомобили се избират от местни журналисти и автомобилни експерти (този сезон те бяха 59). Според настоящите правила основното условие за участие е присъствието на модела на японския пазар в периода от 1 ноември на предходната година до 31 октомври на текущата.
И така. Автомобил на годината в Япония е компактният ван Honda Freed, който получи 220 точки. Победата му обаче беше твърде убедителна - вторият в класирането, кросоувърът Mazda CX-80, изостана само с 24 точки, докато миналата година разликата между носителя на приза (Toyota Prius) и претендента (BMW X1) беше цели 210.
Тази година китайският BYD Seal успя да стигне до финала, въпреки че остана без награда. Няколко модела на компанията участваха в конкурса миналия сезон, но не успяха да влязат в челната десетка. Така че присъствието на BYD Seal в ТОП 10 сега е очевидно.
Що се отнася до Honda Freed, журито хареса удобния и сравнително просторен триместен интериор с малки размери (4310 дължина). Отбелязано бе също така "удоволствието от шофирането" и факта, че наред с "традиционното" ДВГ задвижване, моделът се предлага и като хибрид.
Като цяло Honda празнува двойна победа - нейният водороден кросоувър CR-V e:FCEV стана технологичен автомобил на годината, въпреки че моделът не стигна до финала на основния конкурс. Всъдеходът получи тази титла най-вече заради това, че може да бъде зареждан от външен източник.
За най-добър импортен автомобил беше избран Mini Cooper - заради впечатляващия списък с асистенти в помощ на водача, "активното използване на рециклирани материали" в интериора и факта, че купувачите могат да избират както бензинова версия, така и електрическо задвижване.
Пикапът Mitsubishi Triton/L200 спечели наградата в категорията за най-добър дизайн. Експертите похвалиха "смелия" дизайн на предницата и "добре балансираните пропорции". Любопитно е, че миналата година за най-красива кола на японския пазар беше избран кей-карът Mitsubishi Delica Min, който, напротив, получи похвала за своя "мил" външен вид.
И накрая, Mazda получи специална награда този сезон за въвеждането на роторния двигател в хибридното задвижване (цялата система беше наречена e-Skyactiv R-EV).
Крайното класиране в конкурса: Honda Freed - 220 точки, Mazda CX-80 - 196, Mini Cooper - 172, Suzuki Fronx - 110, Lexus LBX - 70, Hyundai Ioniq 5 N - 52, Toyota Land Cruiser 250/Prado - 44, BYD Seal - 32, Volvo EX30 - 30, Mitsubishi Triton/L200 - 18.