Българският автомобилен пазар ще има нов лидер в края на 2024 година, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР за първите 11 месеца. В последното десетилетие първото място у нас неизменно бе или за Dacia, или за Toyota, но ако не се случи чудо през декември, най-продаваната марка нови автомобили тази година ще е Skoda.
BMW 5 Series има най-големия ръст на годишна база от моделите, които са били представени на пазара през цялата 2023
До края на лятото битката между чешкия бранд и Toyota бе много оспорвана, но през октомври и ноември Skoda увеличи преднината си до 480 автомобила. Skoda Octavia пък дръпна убедително като най-продавания нов модел у нас. Справката ни за регистрациите в категории М1 и N1 показва засилване на пазара през ноември до общо 4403 нови автомобила. За първите 11 месеца общо са регистрирани 46 489 нови коли - с над 3500 повече, отколкото за цялата 2023 година. Ръстът на годишна база е 17.9%.
От масовите марки най-голям растеж отчитат Iveco (162%), Land Rover (97%), Suzuki (68%), Skoda (65%), Fiat (55%) и Nissan (51%). Китайската Forthing има цели 1077 процента ръст, но на фона на много ниска база през миналата година. Трицифрен ръст има още при Ineos, Wey, Great Wall, Honda и Isuzu.
На другия полюс, с най-съществен годишен спад, са Jeep (-31%), SsangYong (-36%), Subaru (-40%) и особено Mitsubishi (-84%). Популярната някога японска марка се е стопила до едва 7 регистрации за цялата година и всъщност има по-малко продажби от Rolls-Royce, и над два пъти по-малко от Ferrari.
Най-продаваните модели на всяка марка у нас (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2023 година: 4.9% растеж
В последните години продажбите на марката у нас се крепяха основно на минито C3, но при него сега има близо 37% спад на фона на смяната на поколенията и осезаемото поскъпване. Но Citroen наваксва с по-доходни модели като C4 и C4 X.
Най-продавани модели:
C3 - 525
C4 - 225
Jumper - 220
Berlingo - 218
C4 X - 160
C5 Aircross - 40