fallback

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.

fallback
  • #5
    До тинтири ( преди 8 часа )
    Не ти ли омръзна като зле програмиран робот да пишеш едни и същи глупости от години въпреки че светът се промени коренно от тогава насам? Поне доказваш тезата ми че антиелектриците са такива, защото всяко едно МИСЛЕНЕ им причинява СТРЕС, а те не желаят да си го причиняват.
  • #4
    Тинтири_минитири ( преди 9 часа )
    Мисля, че трябва да сме единодушни в едно: Електричките НЕ СА ЕКОЛОГИЧНА АЛТЕРНАТИВА. Изхождайки от това, ако евро-фашистките политически безумци спрат субсидиите за ел и отменят част от изискванията за ДВГ, за да се спре поскъпването им - ел няма абсолютно никакъв шанс! И няма такова нещо като "удобство при употребата на кола на ток"! Шофирането на ток е постоянна БИТКА с калкулиране на маршрути и търсене на зарядни!
  • #3
    До 2 ( преди 9 часа )
    Дефинирай понятието близко бъдеще? Дефинирай и понятието наложат? Защото всеки си представя различни неща за тези двете. Да се наложат в продажбите или по пътищата? Вселена разлика между двете. Близко бъдеще за днес за утре или за след пет години говориш? Моето предположение, е че до 2030 ще е дошло онова НИКОГА за което говори гуруто Тойода и електромобилите ще имат на 30% пазарен дял. До 2035 допускам, че вече ще са над 50%. Нека всеки даде неговите предположения с цифри, че прилагателните...
  • #2
    анонимен ( преди 9 часа )
    Това са само част от причините. Има и други, но който се интересува знае. Е-колите няма да изчезнат, ще останат като алтернатива, но няма и да се наложат в близко бъдеще. Прични...бол.
  • #1
    анонимен ( преди 10 часа )
    Все временни пречки, които ще се разсеят с течение на времето. В някой райони на света по-бързо, а в други по-бавно, но посоката е ясна дори на антиелектриците, въпреки че не си го признават. Отминаването на модата на електромобилите очевидно се отменя. Те са тук за да останат.
fallback
Последни