fallback

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.

fallback
  • #58
    До 56 ( преди 2 минути )
    Като го написа три пъти, разбра ли го? Поредният срив на продажбите който ще се окаже с повече продадени бройки за тази година. Нещото за което се обзалагам с функционално неграмотните яйцеклетчовци от началото на годината, откакто започнахте да го повтаряте, но досега никой яйцеклетчо не е изкарал и една топка смелост, да се обзаложи Или поне да ми каже че е греша. Както винаги сте 100% съгласни са с мене, но нямате собствено мнение, затова не харесвате моето. Ама сте съгласни де, но не го харе
  • #57
    До функционално негр ( преди 5 минути )
    "анонимен ( преди 35 минути )Имаш се за функционално грамотен,а се налага да ти обяснявам значението на израза "спря да купува"! анонимен ( преди 19 минути )Ясно не си чел статията,Бъстъре."Спадът на силното търсене...", 'Спадът на силното търсене...", "Спадът на силното търсене..."Нарочно ти го повтарям три пъти,че си функционално неграмотен и не зацепваш от първия път."стана чудо дами и господа! ЧУДО! Яйцеклетчо започнал да поумнява и леко да схваща смисъла на статията. Съвсем леко, н ...
  • #56
    анонимен ( преди 28 минути )
    Ясно не си чел статията,Бъстъре."Спадът на силното търсене...", 'Спадът на силното търсене...", "Спадът на силното търсене..."Нарочно ти го повтарям три пъти,че си функционално неграмотен и не зацепваш от първия път.
  • #55
    До тинтири ( преди 34 минути )
    Спомняш ли си положението преди 15 години при референдума за строежа на АЕЦ Белене? Тогава бях "защитник" на германците, които бяха лидери във ВЕИ. После станах "защитник" на американците, А сега на китайците.. виждаш ли разликата между ВЯРВАЩ, МРАЗЕЩ и ЗНАЕЩ? Моите твърдения винаги са аргументирани с факти. Като се променят фактите ми се променя и мнението. Вашето не мърда с годините, каквото и да се случва.
  • #54
    До 52 ( преди 39 минути )
    Разбира се че и той няма да спре да ги внася. Въпросът е, че вносът ще намалява с всяка изминала година. Въпросът е че китайските компании, особено енергоемките, като например производителите на фотоволтаици, преминаха на евтина възобновяема енергия и батерии за нейното съхранение, което им осигурява напълно безплатна енергия, след като си върнат инвестициите за първите една-две години. Вече ползват въглищата само за бекъп, само при нужда. Къде е Европа в тази област?
  • #53
    До функционално негр ( преди 42 минути )
    "анонимен ( преди 28 секунди )Бъстъре,ти чете ли статията "Защо Европа спря да купува електромобили"? Имаш се за функционално грамотен,а се налага да ти обяснявам значението на израза "спря да купува"! " Защо мислиш че тръпна от желание да споря с функционален ***, който не разбира кога го лъжат? Спира означава че продажбите са 0 броя. Щом го ВЯРВАШ и Господ не може да ти промени мнението! Кауза пердута.
  • #52
    анонимен ( преди 42 минути )
    изчезвам за няколко часа после може да ти отговоря - в общи линии китай ще продължи да внася горива, може да си сигурен, че не може да самозадоволява енергийните си нужди освен ако не се върне обратно в 90те години
  • #51
    анонимен ( преди 44 минути )
    Пак питам елементарната задачка. Защо смяташ че производството на 5 броя фотоволтаични панели които струват по 115 лв и осигуряват 2600kWh годишно е по замърсяващо и икономически неизгодно, отколкото закупуването и изгарянето на 1000 литра гориво, като двете осигуряват годишния пробег от 13 000 км. Горивото струва 2500 лв, панелите 600 лв.
  • #50
    анонимен ( преди 44 минути )
    Бъстъре,ти чете ли статията "Защо Европа спря да купува електромобили"? Имаш се за функционално грамотен,а се налага да ти обяснявам значението на израза "спря да купува"!
  • #49
    Тинтири_минитири ( преди 45 минути )
    До 47: какъв скъп въглищен ток бълнуваш? Скъп е защото плащаш по над 100 евро на тон емисии, китай плаща 5 долара на тон и тока му е без пари! Батериите не могат да покрият нуждите - доказано е многократно, че освен технически невъзможно е и икономически неизгодно. ФЕЦ има екстремно ниско КПД и не може да покрива нуждата - тук ще кажа същото - не съм против ФЕЦ и ВЕИ, но те могат само да са ЧАСТ от системата, трудно ще стигнат дори 50% дял! А в добрия стар ТЕЦ няма нищо лошо, че да се низвегва!
fallback
Последни