fallback

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.

fallback
  • #81
    време е ( преди 1 седмица )
    време е за фаза 2 - безжично предаване на електрическа енергия посредством електромагнитни вълни - Никола Тесла го е измислил отдавна
  • #80
    Who Cares ( преди 1 месец )
    Браво за риторичното заглавие!
  • #79
    Бай Ганьо ( преди 1 месец )
    Въобще не е мит че балона с електричките приключи...
  • #78
    В Испания ( преди 1 месец )
    Чета условията на финансиране на Рено и пише : "Предложението е валидно за 20 000км/годишен пробег, с изключение на електрическите модели където е 10 000км". Що тъй?
  • #77
    До 76 ( преди 1 месец )
    Ама разбира се че всички анти математици сте завършили технически университет в който всички резултати на решението на технически задачи са прилагателни . Във вашия технически университет цифри и математика не се използват. Във вашата реалност инженерите са поети и владеят словото, а не физиката и математиката. На такива глупости Не обръщат внимание. Най-силното оръжие на всеки инженер антиелектрик е умението му да обижда всеки който говори за цифри и да му се присмива..
  • #76
    анонимен ( преди 1 месец )
    Митето пак се възгордя, че някой го мрази. Милият той не знае що присмех. Па и си въобразява, че някой обръща внимание на "сметките" му. Досущ като героя на Ръсел Кроу в "Красив ум".
  • #75
    До 72 ( преди 1 месец )
    Точно затова ме мразят антиелектриците - няма как да спорят с моите аргументи. Ето ти ги в енергия , че процентите нищо не казват 2024Solar: 4,7 TWhWind onshore : 1,2 TWh Hydro water reservoir : 1,7 TWh Fossil gas: 1,8 TWh Fossil hard coal : 0,4 TWh Fossil brown coal / lignite : 8,0 TWh Biomass: 0,2 TWh Hydro Run-of-River : 1,1 TWh Nuclear : 14,0 TWh Cross border electricity trading : -1,1 TWhSum: 32,0 TWh Load: 32,7 TWhСамо износът ст ...
  • #74
    До 72 ( преди 1 месец )
    Ето ти истинските данни към днешна дата за тази година 2024 Load: 100,0% Solar: 13,9% Wind onshore: 3,4% Hydro water reservoir: 5,0% Fossil gas: 5,4% Fossil hard coal: 1,2% Fossil brown coal / lignite: 23,5% Biomass: 0,4% Hydro Run-of-River: 3,1% Nuclear: 40,9% Cross border electricity trading: -3,2%Май има "малка" разлика с твоите твърдения, а? Очевидно е че няма как АЕЦ и ТЕЦ да са 91%, както ги изкара ти
  • #73
    До 72 ( преди 1 месец )
    "Малко храна за размисъл,според ЕСО енергийния микс е 43%-АЕЦ, 48%-ТЕЦ, останалото са възобновяеми. " Храната ти е силно развалена и предизвиква мисловно разстройство! Ако цитирам антиелектриците, при грешни изходни данни, получаваш грешен резултат.
  • #72
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Има ли статия свързана с ел.колите, винаги е пълен купон :).Малко храна за размисъл,според ЕСО енергийния микс е 43%-АЕЦ, 48%-ТЕЦ, останалото са възобновяеми. Гледам си фактурата за гаража от 17.10 до 15.11 - 141Кв ток. Хибрида ми има 8Кв батерия и кара 45км на ток градско (20Кв/100), сиреч имам 700км градско на ток. към него добаваме и 40л бензин (зареждам гориво 1 път в месеца).Определено е ефективна колата и ми харесва. Въпроса е дали съм си намалил цялстния въглеродния отпечатък или не.
fallback
Последни