fallback

Защо Европа спря да купува електромобили

Потребителите не реагират положително на по-голямата гама продукти

Спадът на силното търсене на електрически автомобили след силните 2022 и 2023 г. е факт. Продажбите или регистрациите на тези превозни средства продължават да растат в Европа, САЩ и на много други пазари, но с по-ниски темпове, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

В същото време Китай, със своята огромна индустрия и стимули, продължава да преминава все повече и повече от бензинови/дизелови автомобили към електрически коли с батерии (BEV) или plug-in хибриди (PHEV). Докато до октомври електрическите превозни средства (BEV + PHEV) представляваха 40% в Китай, в Европа те спряха на 22%, а в САЩ на 9,9%. Какво се случва в сектора и защо западните потребители не реагират положително на по-широкото и по-конкурентно предлагане на електрически превозни средства?

1. Цената все още е много по-висока

Това е основната причина, поради която много шофьори в Европа и САЩ не купуват електрически превозни средства. Те просто са твърде скъпи в сравнение с бензиновите или дизеловите автомобили. Въпреки непрекъснатите усилия на производителите на автомобили да предлагат достъпни модели и щедри обществени стимули в някои развити икономики, днешната реалност изобщо не е обещаваща. Същите бонуси за покупка бяха отменени на големи пазари като Германия, което доведе до срив в продажбите.

Според данни на JATO, средната цена на дребно на електрически автомобил през септември 2024 г. е била с 32% по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене в Европа и с 18% по-висока в САЩ. 

Разликата в цените все още е много голяма, особено като се има предвид, че цените на автомобилите като цяло са се повишили драстично през последните пет години. В момента средната цена на дребно на нов електромобил в Европа е 62 582 евро, на plug-in хибрид е 77 649 евро, а на модел с ДВГ . 47 581 евро.

2. Инфраструктура за зареждане

Въпреки че инфраструктурата за зареждане се подобрява в Европа, САЩ и много други страни, тя все още е голяма въпросителна за много потенциални купувачи на електромобили. Според ACEA, в края на миналата година в ЕС е имало общо 630 000 обществени зарядни точки (PCP).

Индустрията е продала около 8,2 милиона електрически и plug-in хибридни леки автомобила между 2015 и 2023 г. Това са 13 електромобила за всяка PCP, ако приемем, че всички тези превозни средства все още се използват. В случая със САЩ съотношението нараства до почти 29 превозни средства, което е прекалено голяма бройка за една точка за зареждане.

3. Остатъчна стойност

Тъй като електрифицираните превозни средства са сравнително нови за индустрията (те не съществуват от десетилетия като бензиновите или дизеловите автомобили), все още има много митове и съмнения относно тяхната надеждност. Съществуват и опасения относно жизнения цикъл на батериите, които представляват средно 28% от цената им.

Проблем пред покупката е също така остатъчната стойност на електрическите превозни средства. Всички тези митове ще бъдат разсеяни, едва след самите електромобили бъдат широко разпространени, а техните шофьори се образоват достатъчно, за да могат да оценят правилно надеждността и удобството при употребата на кола на ток.

4. Автономност

Спирането за зареждане на резервоара на бензинов или дизелов автомобил не е приятно занимание. Трябва да намерите бензиностанцията, да изключите колата и да изчакате няколко минути, докато резервоарът се напълни. Целият процес може да отнеме около 5 минути, в зависимост от опашката, която се образува на бензиностанцията. Колко по-неудобно обаче би било, ако необходимото време за зареждане се увеличи до 30-50 минути!

Бързите зарядни устройства и най-добрите батерии позволяват избягването на дългото време на чакане. Засега обаче шофьорът се нуждае от много повече време, за да зареди електрическо превозно средство, отколкото да зареди бензинова кола.

fallback
  • #43
    Тинтири_минитири ( преди 2 часа )
    Китай 2000 г е произвеждал 1018 ТВч термална енергия (ТЕЦ) 2010. тази цифра е вече 2670 ТВч, а 2020 г са достигнали до 5022 ТВч от фосилни горива! Според теб колко аджеба е ръста на енергийното производство? Дали не се е удвоил? И се предвижда да продължи да расте въпреки "озеленяването". А поне 1/3 от света още не е стигнала до ръста, на Китай. ДВГ ти е последния проблем!!!
  • #42
    Пропуснахте ( преди 2 часа )
    Прочетохте ли вчерашната статия Бумът на EV в Китай застрашава сериозно да намали търсенето на бензинПродажбите на електрически и хибридни автомобили в Китай са достигнали повратна точка и предстои рязък спад в търсенето на горива20:30 | 28 ноември 2024Автор: Bloomberg News
  • #41
    До 39 ( преди 2 часа )
    "анонимен ( преди 1 минута )Ентусиазмът по ел отмина,глупаците свършиха,умните си карат старите коли или купуват хибриди." Всъщност само глупаците ВЯРВАТ в това, че "модата на електромобилите" и електричеството е от минала и ще се връщаме към въглищата, ДВГ, а след това и към конския впряг и свещите.
  • #40
    До 37 ( преди 2 часа )
    Ако функционалната неграмотност можеше да се лекува, бих те пратил на специалист. За съжаление е доживотно. Ако първите 10-15 години не си разбрал че не говоря за екология и глобално затопляне, и следващите 10-15 години няма да ме разбереш. Еколозите са антиелектриците. Объркал си човека. Пък и заради функционалната неграмотност не вярвам някога да започнеш да правиш разлика между замърсяване на въздуха и въглероден отпечатък. Необходими са знания поне за трети клас, които ти липсват.
  • #39
    анонимен ( преди 2 часа )
    Ентусиазмът по ел отмина,глупаците свършиха,умните си карат старите коли или купуват хибриди.
  • #38
    До 32 ( преди 2 часа )
    Добре извинявам се и си признавам грешката. Не съм видял че говориш само за европейските. Но какво значение има Европа? "Чудото" в момента се извършва в Китай. Онова което обявяваш за невъзможно. Наскоро давах данните, но ще цитирам по памет. Китай е отговорен за над 40% от замърсяването в света, а Европа само за около 5%. Тоест, когато Китай намали замърсяването си само с десетина процента, това ще се равнява на нулиране на европейското замърсяване. Защо си против електричеството и електромобил
  • #37
    анонимен ( преди 2 часа )
    В момента е такъв студ,а чат бота дудне за глобалното затопляне.Бъстъре,по времето когато са живели динозаврите е било рекордно топло.Кой е виновен за затоплянето,като тогава е нямало ТЕЦове и автомобили? Може би са пардели яко.След това идва ледников период,който унищожава динозаврите.Да ни осветлиш по въпроса,въз основа на грандиозните ти "знания"?
  • #36
    Тинтири_минитири ( преди 2 часа )
    Пак мислиш локално. В световен мащаб ръста на потребление е линеен с над 4% годишен ръст, смятай си го колко е точно, кумулативно, за 15 год предполагам ще докараш удвояването. А в момента търсенето се увеличава заради ел и ИИ, така че годишния ръст е дори по-голям.
  • #35
    До 33 ( преди 2 часа )
    Разбира се че няма как да спориш с мен. Отговорът на всяка математическа задача която съм ти задал винаги е прилагателно. Хайде включи се в дискусията и примерно отговори на последния въпрос? Колко е било потреблението на България преди 15 години? Без да проверявам мога да се обзаложа че е било по-голямо от сега. А тинтири твърди точно обратното - че било два пъти по-малко. Дай цифрите да проверим? По-скоро ще се скриеш в дупката като лалугер, когато те питат за цифри.
  • #34
    До 30 ( преди 2 часа )
    Разбира се че е ЕКО. Да не твърдиш че ако тецовете работят денонощно през цялата година ще е по-чист въздуха отколкото сега, когато ги палят само при недостиг? Не знам защо толкова мечтаете за скъп ток през цялата година и по-голямо замърсяване. Внимавайте какво си пожелавате защото може да ви се сбъдне. Да ви задължават през следващите 20-30 години да купувате скъп въглищен ток през цялата година, за да работят въглищните мощности. Това ли ви е мечтата, която искате да наследят внуците ви?
fallback
Последни