Групировката KTM, отдавна флагман на австрийската индустрия, е изправена пред най-голямото си предизвикателство в историята. Традиционният производител на мотоциклети, а и на двуместния спортен автомобил X-Bow, трябва да подаде молба за фалит и се бори за икономическото си съществуване.
Причините за кризата са комплексни: данните за продажбите се сринаха драматично, особено на основните пазари в Европа и САЩ. От колосалната печалба от 127 милиона евро през предходната година, компанията се насочи към загуба от 181 милиона евро през настоящата. Срив, който изненадва дори заклетите експерти в индустрията.
Главният изпълнителен директор на KTM Щефан Пиерер сега разчита на стратегически генерален план: вместо да се плъзне към класическа несъстоятелност, той използва новия тип процедура за преструктуриране на ЕС. Целта е амбициозна - да бъдат спасени три заема на обща стойност 250 млн. евро и компанията да бъде върната на пътя на успеха.
Какво означава това? KTM не иска да капитулира. Компанията се е ангажирала да обслужва всичките си задължения, като в същото време основно преразглежда своите структури. Има своеобразен гратисен период до края на февруари, през който спират възбраните. Мотоциклетната общност първоначално може да въздъхне с облекчение: производството продължава, сервизите и дилърите работят нормално. Но напрежението е голямо - KTM трябва да представи своя спасителен план до Коледа.
За Пиерер, който също така е член на надзорния съвет на Mercedes-Benz, това ще бъде лакмусов тест. Той не само трябва да осигури допълнителен капитал, но и да предоговори сложни корпоративни структури. Отношенията с индийската компания Bajaj и бъдещето на Pierer Mobility са заложени на карта.
Това не е първият фалит на KTM. Самият Пиерер купи изпадналата в насъстоятелност компания през 1992 година и впоследствие я разшири до най-големия производител на мотоциклети в Европа. Над 6000 служители създадоха почти 400 000 мотоциклета и автомобила миналата година.
Предизвикателствата сега са огромни: спадът в производството, отложените стратегии за продажби и променящата се среда на мобилност принуждават KTM да преосмисли бъдещето си. Електромобилността, на която дълго се смееха, сега може да се превърне в спасение. Експертите наблюдават ситуацията като ястреб. Ще успее ли KTM да балансира между осъзнаването на традицията и иновативното пренастройване? Може ли компанията да защити пазарната си позиция или трябва фундаментално да се промени?
Коледният сезон ще бъде съдбоносен момент за KTM. Компанията трябва да излезе с генерален план, който да убеди инвеститорите, да мотивира служителите и да поддържа феновете на мотоциклетите щастливи. Това е повече от просто компания - това е икона на мотоциклетната индустрия. Спасителна мисия, в която в крайна сметка значение има само едно: оцеляването на KTM.