fallback

Нова технология на Mercedes пести енергия за 12 000 км годишно

Електромобилите на марката получават революционна соларна боя

Mercedes-Benz може да революционизира електрическата мобилност със соларна боя, способна да генерира допълнителна автономия. Тази технология, която все още се разработва, обещава да спести до 12 000 км годишно чрез превръщане на каросерията в ефективен колектор на слънчева енергия.

С новата технология германският производител продължава да демонстрира, че способността му за иновации остава на най-високо ниво, дори в момент, в който някои производители забавят прехода си към електрически автомобили. В случая соларната боя ще повиши в пъти ефективността на електрическите превозни средства, което ще донесе огромни ползи на техните шофьори.

Идеята зад тази боя е толкова проста, колкото и брилянтна - повърхността на превозното средство се трансформира в един вид слънчев панел, способен да улавя слънчевата енергия и да я преобразува в електричество.

Въпреки че няма да замени конвенционалното зарядно устройство, тази технология ще добави допълнителни километри към обхвата на автомобила, като по този начин ще намали притеснението за пробега, което засяга много потребители на електрически превозни средства.

Разбира се, за да се постигне това, автомобилът трябва да отговаря на някои изисквания - да бъде паркиран на открито, изложен на слънчева светлина и освен това да е чист, за да се увеличат максимално резултатите от тази технология.

Боята има революционен дизайн - нейната дебелина е само пет микрометра, което я прави по-тънка от човешки косъм. Освен това е изключително лека - с тегло приблизително 50 грама на квадратен метър. Това означава, че не влияе значително на общото тегло на автомобила, ключов фактор за поддържане на ефективността му.

Колко километра могат да бъдат натрупани?

Въпреки че все още се разработва, Mercedes изчислява, че тази боя може да достигне 20% ефективност - цифра, сравнима с най-модерните слънчеви панели, които имат около 23/25%. За средностатистически SUV автомобил, чиято приблизителна повърхност е 11 квадратни метра, тази технология може да добави до 12 000 допълнителни километра автономност през полезния живот на превозното средство.

Тази иновация е част от по-широко движение към концепцията за соларна кола - област, която вече се проучва от други производители. Компанията Aptera, например, привлече вниманието с електрическото си превозно средство, покрито със слънчеви панели, което може да измине до 643 километра с едно зареждане. Американската фирма, която вече има 40 000 предварителни резервации, планира да започне производство през 2025 г. с базова цена от около 24 000 евро.

Не всички опити в тази област обаче се оказват успешни. Проекти като тези на Sono Motors и Lightyear са изправени пред множество технически и финансови пречки, което подчертава сложността на интегрирането на слънчеви панели в електрически автомобили по рентабилен и ефективен начин.

fallback
  • #26
    анонимен ( преди 13 минути )
    Много по-добро решение е вместо боя, която да добави 12 000 км за живота на автомобила, да се инвестира в батерия, която да съхранява произвежданата безплатна възобновяема енергия, която ежедневно да ти осигурява дневния пробег. Тази инвестиция ще остане и за следващия автомобил и няма да ти струва цяло състояние, ако някой ти блъсне калника.
  • #25
    До 21 ( преди 18 минути )
    Когато ти липсва проследяването на причинно-следствените връзки, може и да ти изглежда, че фотоволтаиците вдигат цената на тока тези дни. Всеки който мисли логично се сеща, че високите цени от тези дни щяха да са ежедневие през цялата година, ако ги нямаше фотоволтаиците. Сега поне имаме ИЗБОР, да ползваме скъпа енергия, само когато няма по-евтина. Това също можеш да го прочетеш в архивите за последните 10 години. Повтарям го но трябва функционална и техническа грамотност за да се разбере.
  • #24
    До лудория ( преди 22 минути )
    Как точно си представяш предаването на 500 до 1000 v към инвертора от боята? Какво ще стане ако тази боя се намокри и има компрометирана боя само колкото отвор от игла? Скептичен съм дори на вече разпространените стъкла по прозорците които произвеждат електричество, но пропускат слънчевата светлина. Фотоволтаични панели по фасадите се монтират отдавна и не е нужно да се крият. Те са част от екстериора и го допълват. Предвид все по-ниските цени ще виждаме често такива решения.
  • #23
    Лудория ( преди 29 минути )
    Всъщност цената на боята е определяща за употребата й. А ако се боядисват сгради, ще е по-добре. Първо, цялата сграда в различни моменти генерира електричество, което може да се съхранява/употребява както й е нужно. Като е боя, архитектите и самите клиенти ще могат да се съсредоточат над дизайна на самата сграда, а не да се чудят как да скрият панелите дето са на покрива. Но навярно технически грамотните могат да опишат дали е възможно. Все пак компании споделят новости, дето не се случват, та..
  • #22
    анонимен ( преди 30 минути )
    Колкото да се мяташ и въртиш,затъваш все повече в простотиите които си писал, Бъстъре. Колкото и да отричаш архивите си стоят.
  • #21
    анонимен ( преди 32 минути )
    Толкова евтина енергия произвеждат фотоволтаиците,че при рекордните цени на електроенергията на свободния пазар се наложи да запалят котлите в Мариците за да се компенсира недостига и високата цена Бъстъре.
  • #20
    До 17 ( преди 1 час )
    Яйцеклетчо, аз не съм толкова умен за да измислям такива идеи. Те повечето са измислени преди да се родим, А аз съм му ги споделям, защото ВЯРВАМ че имат потенциал да бъдат изпълнени в средносрочен план през следващите 10-20 години. Както виждаш фотоволтаиците вече произвеждат най-евтината енергия, произвеждат достатъчно, а от няколко месеца започнаха да "произвеждат" и през нощта даже в България. Ти продължавай да ВЯРВАШ че "таково животно нема и нема как да има"
  • #19
    До 16 ( преди 1 час )
    Така е. Зле програмирания робот като гледам е писал след тебе с поредната торба клевети по мой адрес за неща които съм бил писал преди 10-15 20-30 години, за да си отмъсти че го описах като агресивен функционално неграмотен антиматематик, на база действията му от преди няколко часа. А сега дойде да докаже и че е психопат с патологичните си лъжи . Как пък малко не промени програмата. Чакаме и клеветата за желязната руда с високо съдържание на въглерод която си измисли че някога съм казал.
  • #18
    Гост ( преди 1 час )
    Нещо за цената на боята? Да не излезе толкова скъпа че ще се изплати след 100 години.
  • #17
    Гост ( преди 1 час )
    Математик та дрънка,това е Теслю адреналинката електричка.5години Х 20 % е 100 % по марсианската математика.Дай сто бона за електрокар и после пести от зареждане.Нарини една чанта пари за фотоволтаици и батерии,за да продаваш ток за стотинки на комшиите.Всичките му велики идеи са от този тип,грандиозни планове на ученик със СОП.
fallback
Последни