fallback

Една трета от шофьорите на електромобили си искат ДВГ

Най-големият проблем с EV е зареждането, но и цената се оказва фактор

Европейският съюз реши май прибързано, че от 2035 година могат да се продават само електрически автомобили. Япония определи същата дата на край на бензиновите и дизелови автомобили, а Великобритания се готви да го направи 5 години по-рано.. Дори САЩ работят в тази посока, макар без точен срок.

 

С пазарни дялове, вариращи от 5% до 90%, електрическите коли вече не са нишови модели или чисто любопитство. Но има и друга тенденция. Почти 30% от тези, които днес имат електромобил, биха се върнали към бензинова или дизелова, твърди проучване на консултантската фирма McKinsey&Co. По-точно 29 процента биха искали отново автомобил с ДВГ.

Основната причина е трудността при презареждане, независимо дали това става по пътя, или у  дома. 35% от анкетираните намират инфраструктурата все още недостатъчна за техните нужди.  32% обясняват, че „начините на шофиране“, тоест планирането на пътуването въз основа на това къде да спрете за зареждане, има твърде важно влияние. Иначе казано - писва им да изчисляват.

 

В допълнение - 21% от анкетираните смятат, че мисленето къде да презаредят батерията им причинява твърде много стрес. Солиден процент -  24%, няма къде да го направят у дома.

Но далеч не е само инфраструктурата. 34% от анкетираните казват, че цената на притежаването на електрическа кола е много висока. Те включат в сметките огромната инвестиция за закупуване.

Проучванията могат да бъдат много добри индикатори, макар че както при изборите - тълкуванията на социологията са според интереса. Или поне често е така. Анкетата е проведена в Австралия, САЩ, Бразилия, Китай, Германия, Норвегия, Франция, Италия и Япония. И логично, процентът на собствениците на електрически автомобили, които биха се върнали към ДВГ, варира значително в различните страни.

 

Така в Австралия (49%) и Съединените щати (46%) огромна част от отговорилите собственици на електрическа кола е малко вероятно да си купят отново. Този процент обаче пада до 18% във Франция, 15% в Италия и само 13% в Япония. Средно в Европа е  едва 19%.

Има обяснение. Най-високите проценти се срещат в огромни по територия страни, с много рядко населени райони. Там инфраструктурата за зареждане е крайно недостатъчна, за да пътувате спокойно на дълги разстояния.

Австралия е класически пример. Тя регистрира 75% увеличение на броя на обществените точки за зареждане през 2023 година - от 464 на 812. През третото тримесечие на 2024-а в Австралия са продадени над 289 000 автомобила, от които само 19 000 електрически. С по-малко от 1000 обществени точки на този континент презареждането извън дома се разглежда като проблем.

И въпреки че нарастват, има и друго искане на шофьора. Желани са тези за бързо зареждане. Нормално. Тези типове зарядни устройства са изправени пред сложен бюрократичен път, който забавя инсталирането им. Това, например, се случва в Испания, където процедурата може да отнеме 3 години. Подобна е картинката в САЩ. Като цяло повечето зарядни са в големите градове. Което изпарява желанието на цели региони да купуват EV.  

 

fallback
  • #17
    БайБоцимир ( преди 3 часа )
    Ако имате как да зареждате колата у дома, никакви колебания за елвктеически автомобил! Особено ако го ползвате предимно за градско шофиране. Колкото до цената за придобиване, разликите се стопяват вече. С навлизането на нови батерии с по-голяма плътност, ще бъде още по-видимо.
  • #16
    Инфо ( преди 3 часа )
    Преди, може би 2-3 години, излезе официална статистика, САМО за сащ. 1/3 от хората СЛЕД КАТО са били собственици ел.кола, са я продали, и са се върнали към двг. По това време основно там се кара тесла, хибриди въобще малко. Основната причина, която е посочена е създаването на неудобство при експлоатацията. На второ място, слаба инфраструктура. И това при условие, че там БЪРЗИТЕ зарядни на тесла има много.
  • #15
    Тинтири_минитири ( преди 3 часа )
    А аз какво говорех? Че "преживяването" ел е отвратително! Че планирането къде какви зарядни има е трън отзад! Че ставаш абсолютен роб на колата си, вместо да ти служи когато и където ти трябва!!! И кво казват хората: "ПИСВА ИМ ДА ИЗЧИСЛЯВАТ"!!! Да не говорим всички останали негативи на ел! Забраната на ДВГ е безумие на еврофашистите!
  • #14
    До 12 ( преди 4 часа )
    Австралия е едно на ръка. Но не виждам причина защо не са дали Гърция като лош пример. Там електромобилите са напълно неподходящи. Първо заради малкото зарядни. Но първото е следствие на второто - много лоша електропреносна инфраструктура, за която понякога и бавното домашно зареждане се превръща в проблем и напрежението пада под 200 V. България е на обратния полюс. В България вече са ПРЕизпълнени критерите за необходими зарядни станции за 2030. Най-добрата зарядна инфраструктура в Европа.
  • #13
    До 11 ( преди 4 часа )
    Именно де. Твоите съседи НЕ СА МИСЛИЛИ дали този автомобил е ПОДХОДЯЩ за тях ПРЕДИ да го купят. А после се оказват с много рекламирана от електриците косачка на батерии на терасата на осмия етаж и изпитват неудобство да ИЗМИСЛЯТ как да я ползват. СЛЕДОВАТЕЛНО ОТ БАТЕРИИТЕ СА НАЙ-ГОЛЯМОТО ЗЛО НА СВЕТА. А всеки който ги хвали е тротинетка . Митична тротинетка. Нали яйцеклетчо? Като се заМИСЛЯ , съм убеден че твоите съседи не живеят в България, защото тук такива проблеми не съществуват.
  • #12
    до 2 ( преди 4 часа )
    Австралия е най-рядко населения континент. На всичкото отгоре, почти всички живеят по крайбрежието, и то не навсякъде. Междуградското предвижване в Австралия си беше проблем много преди появата на електромобилите. Всъщност, електромобилите са им дюшеш, просто още не са го осъзнали напълно. В такава слънчева страна изграждането на зарядна станция в нищото е много по-лесно, отколкото зареждане с гориво на петролна станция.
  • #11
    анонимен ( преди 4 часа )
    митичен, проблема на хората не им е самото мислене, като такова, а прекалено голямото неудобство от това да плануваш предваително, къде.. как и после да се молиш да стигнеш до там. Имам съседи с Е-кола и всяко пътувне е като малко приключение. Ако недай си боже има задръстване или ремонт - целия планинг отива на кино.
  • #10
    до 5 ( преди 4 часа )
    Това да не са тойотаджийчета, бе? При тях 99% никога не биха си признали, че са се набутали - това е стара максима. Всъщност, като се замисля, тези 29% най-вероятно са собственици, които са повярва6я на Тойотка, я на Субару, я на Нисан или Хонда, че могат да правят електромобили. Това е все едно първото ти сексуално изживяване да е с прокажена околовръстничка.
  • #9
    До 8 ( преди 5 часа )
    Защо ти преча? Да не би да ти причинявам СТРЕС, като те карам ДА МИСЛИШ?
  • #8
    анонимен ( преди 5 часа )
    Чиба, бе!
fallback
Последни