fallback

Една трета от шофьорите на електромобили си искат ДВГ

Най-големият проблем с EV е зареждането, но и цената се оказва фактор

Европейският съюз реши май прибързано, че от 2035 година могат да се продават само електрически автомобили. Япония определи същата дата на край на бензиновите и дизелови автомобили, а Великобритания се готви да го направи 5 години по-рано.. Дори САЩ работят в тази посока, макар без точен срок.

 

С пазарни дялове, вариращи от 5% до 90%, електрическите коли вече не са нишови модели или чисто любопитство. Но има и друга тенденция. Почти 30% от тези, които днес имат електромобил, биха се върнали към бензинова или дизелова, твърди проучване на консултантската фирма McKinsey&Co. По-точно 29 процента биха искали отново автомобил с ДВГ.

Основната причина е трудността при презареждане, независимо дали това става по пътя, или у  дома. 35% от анкетираните намират инфраструктурата все още недостатъчна за техните нужди.  32% обясняват, че „начините на шофиране“, тоест планирането на пътуването въз основа на това къде да спрете за зареждане, има твърде важно влияние. Иначе казано - писва им да изчисляват.

 

В допълнение - 21% от анкетираните смятат, че мисленето къде да презаредят батерията им причинява твърде много стрес. Солиден процент -  24%, няма къде да го направят у дома.

Но далеч не е само инфраструктурата. 34% от анкетираните казват, че цената на притежаването на електрическа кола е много висока. Те включат в сметките огромната инвестиция за закупуване.

Проучванията могат да бъдат много добри индикатори, макар че както при изборите - тълкуванията на социологията са според интереса. Или поне често е така. Анкетата е проведена в Австралия, САЩ, Бразилия, Китай, Германия, Норвегия, Франция, Италия и Япония. И логично, процентът на собствениците на електрически автомобили, които биха се върнали към ДВГ, варира значително в различните страни.

 

Така в Австралия (49%) и Съединените щати (46%) огромна част от отговорилите собственици на електрическа кола е малко вероятно да си купят отново. Този процент обаче пада до 18% във Франция, 15% в Италия и само 13% в Япония. Средно в Европа е  едва 19%.

Има обяснение. Най-високите проценти се срещат в огромни по територия страни, с много рядко населени райони. Там инфраструктурата за зареждане е крайно недостатъчна, за да пътувате спокойно на дълги разстояния.

Австралия е класически пример. Тя регистрира 75% увеличение на броя на обществените точки за зареждане през 2023 година - от 464 на 812. През третото тримесечие на 2024-а в Австралия са продадени над 289 000 автомобила, от които само 19 000 електрически. С по-малко от 1000 обществени точки на този континент презареждането извън дома се разглежда като проблем.

И въпреки че нарастват, има и друго искане на шофьора. Желани са тези за бързо зареждане. Нормално. Тези типове зарядни устройства са изправени пред сложен бюрократичен път, който забавя инсталирането им. Това, например, се случва в Испания, където процедурата може да отнеме 3 години. Подобна е картинката в САЩ. Като цяло повечето зарядни са в големите градове. Което изпарява желанието на цели региони да купуват EV.  

 

fallback
  • #27
    анонимен ( преди 2 часа )
    ... и да пробвал съм Е-коли. Дори модели, които никой тука не е виждал или дори чувал. И освен едно ускорение, не виждам никакво друго предимство. Но ускорението вианги единственото с което в-манияците се хвалят или хващат и се правят на мъже на пътя (избиват комплексите). Но мъжкото им увисва много бързо...
  • #26
    анонимен ( преди 2 часа )
    24-ти, както има различни вкусове, така и различни шофьори. Както си казла едни обичат ток, други нафта, трети бензин. Така има и такива, които трябва да спират на 100км до тоалетна, пушат, ядът и т. и като цяло 300км са голямо разстояние. Но има и другата крайност - нямат такава нужда толкова често. Отделно, защо да гледам само дневната ми употреба на кола, а не общата? Аз не си взима кола за дневна употреба само, а за цялостно ползване...
  • #25
    Чичо Кольо ( преди 2 часа )
    Гарантирам ще ви хареса пътното поведение, защото няма двигател и батерията е ниско, съответно тежеста е ниско, и колата се държи супер яко в завой!!!! Супер тихи което на мен изключително много ми харесва!!!! Трябва да пробвате преди да правите заключение!!! Не са за всички, но това не означава че са лоши електричките и като всяка друга кола си имат +ве и -уси!!! А на масата коментирани тук най големия минус е че нямат възможност да си позволят такава - съответно за нищо не стават твз електрчко
  • #24
    Чичо Кольо ( преди 2 часа )
    Както 20ти казва никаквъ проблем относно зареждане в БГ, а и колко пъти в годината пътувате 300км в посока???? Не мислете 1та или 2те ви почивки в годината които ще минете не повече от 400км в посока и със сигурност ще спрете за 20 минути да си почнете, до тоалетна или за кафе, и в събитието време ще заредите малко ток!!!! Мислете за всекидневното ви ползване на кола!!!!! Колко пъти ще зареджате за ежедневните ви нужди????? Някой пробвал ли е елвктричка тук??? Гарантирам ще ви хареса ускорението
  • #23
    МЪСК ( преди 2 часа )
    Не е никак приятно да закачиш VAG-а или Stellantis-а и да пълни със 70 кВт, а в книжката да пише 150.. Друго си е Игрека, Тройката и S-ката на 250 + Plug& Charge Tesla Supercharger-и без карти и приложения.. Мога да платя за всякакъв резултат от проучване на група гладни мишлета. Не давам пари за реклама, а за зарядни и коли ОТ 300-1020 коня и ОТ 200-330км/ч, които се продават сами с милиони. Като настъпиш от 100 нагоре, разбираш защо TESLA е TESLA.
  • #22
    Чичо Кольо ( преди 2 часа )
    Електрическите коли не са за всички!!! Някой просто обичат високи обороти, друго миризмата на бензин, 3ти обичат шума на двигателя, 4ти нямат пари, 5ти просто са решили че не искат и да помислят.....Но ако поне малко се замислите, ще установите че Електрическите коли имат логика, и ще са абсолютно перфектни за над 90% от шофьорите на пътя!!!! Аз карам 35 -40хил км на година и ще съм абсолютно ОК с новия Модел 3. Също така ще пестя от обслужване и гориво.
  • #21
    Тинтири_минитири ( преди 2 часа )
    БайБоцимир, ония ден бях свидетел как един тежкар с ел, обърка цялото движени и направи задръстване, защото трябваше да "гъзниса" към зарядната иначе не стига кабела - на еднопосочно срещу трафика - чудо. Принципно, да за градска кола става, от там нататък е по-скоро не, защото много скоро зареждането в къщи ще стане скъпо удоволствие. Колата е в къщи вечер, когато няма ток от соларите и цялата "далавера" се обезсмисля.
  • #20
    Задача ( преди 2 часа )
    За антиелектрици антиматематици, които са в противници на реалността. Хайде измислете 300 км маршрут в България, което е реалния пробег на повечето съвременни електромобили, по който няма да минете поне през 20 бързи зарядни колонки ? Наистина доста мозък и доста мислене се изисква, за да си избереш на коя от 20-те да заредиш. Това причинява огромен стрес на антимислителите. Ако предварително не изберат на 14 или на 48-та зарядна да спрат Не тръгват. Ами ако всички 168 зарядни са заети?
  • #19
    До 18 ( преди 2 часа )
    А ти ми напомняш на едни антиелектрици, на които основната им опорна точка против електромобилите беше, че за да стигнеш от София до морето трябва да си наемеш хотел, защото по пътя има само две зарядни станции 50 kW, за които трябва да се отбиеш от магистралата. Това беше само преди 3 години. Преди година и половина си бях направил на копи пейст изброени зарядните станции до морето и стигнахме до 100 колонки преди да се пречупят, че зарядните вече са "на всеки километър" и ти ще се пречупиш.
  • #18
    анонимен ( преди 2 часа )
    15-ти, напомня ми за един колега с хибрид (но той от малкотокоито си го караше на ток). Нормално колата ти трябва от А до Б, но при него - беше от зарядна около А до зарядна около Б, които в някои случи беше на над 1км. Мечтаеше за е-кола. Е сега с дете вече гледа само ДВГ...
fallback
Последни