Европейският съюз реши май прибързано, че от 2035 година могат да се продават само електрически автомобили. Япония определи същата дата на край на бензиновите и дизелови автомобили, а Великобритания се готви да го направи 5 години по-рано.. Дори САЩ работят в тази посока, макар без точен срок.
С пазарни дялове, вариращи от 5% до 90%, електрическите коли вече не са нишови модели или чисто любопитство. Но има и друга тенденция. Почти 30% от тези, които днес имат електромобил, биха се върнали към бензинова или дизелова, твърди проучване на консултантската фирма McKinsey&Co. По-точно 29 процента биха искали отново автомобил с ДВГ.
Основната причина е трудността при презареждане, независимо дали това става по пътя, или у дома. 35% от анкетираните намират инфраструктурата все още недостатъчна за техните нужди. 32% обясняват, че „начините на шофиране“, тоест планирането на пътуването въз основа на това къде да спрете за зареждане, има твърде важно влияние. Иначе казано - писва им да изчисляват.
В допълнение - 21% от анкетираните смятат, че мисленето къде да презаредят батерията им причинява твърде много стрес. Солиден процент - 24%, няма къде да го направят у дома.
Но далеч не е само инфраструктурата. 34% от анкетираните казват, че цената на притежаването на електрическа кола е много висока. Те включат в сметките огромната инвестиция за закупуване.
Проучванията могат да бъдат много добри индикатори, макар че както при изборите - тълкуванията на социологията са според интереса. Или поне често е така. Анкетата е проведена в Австралия, САЩ, Бразилия, Китай, Германия, Норвегия, Франция, Италия и Япония. И логично, процентът на собствениците на електрически автомобили, които биха се върнали към ДВГ, варира значително в различните страни.
Така в Австралия (49%) и Съединените щати (46%) огромна част от отговорилите собственици на електрическа кола е малко вероятно да си купят отново. Този процент обаче пада до 18% във Франция, 15% в Италия и само 13% в Япония. Средно в Европа е едва 19%.
Има обяснение. Най-високите проценти се срещат в огромни по територия страни, с много рядко населени райони. Там инфраструктурата за зареждане е крайно недостатъчна, за да пътувате спокойно на дълги разстояния.
Австралия е класически пример. Тя регистрира 75% увеличение на броя на обществените точки за зареждане през 2023 година - от 464 на 812. През третото тримесечие на 2024-а в Австралия са продадени над 289 000 автомобила, от които само 19 000 електрически. С по-малко от 1000 обществени точки на този континент презареждането извън дома се разглежда като проблем.
И въпреки че нарастват, има и друго искане на шофьора. Желани са тези за бързо зареждане. Нормално. Тези типове зарядни устройства са изправени пред сложен бюрократичен път, който забавя инсталирането им. Това, например, се случва в Испания, където процедурата може да отнеме 3 години. Подобна е картинката в САЩ. Като цяло повечето зарядни са в големите градове. Което изпарява желанието на цели региони да купуват EV.