VW Group има около 120 000 работници в света, от които почти половината в Германия. И докато синдикатите искат 7% увеличение на заплатите, босовете на компанията настояват за 10% намаление.
Volkswagen отделя 15,4% от приходите си за покриване на глобалните разходи за труд. Това са данни от 2023 година, като процентът е паднал сравнение с 18,2% през 2020-а. Но въпреки всичко - в сравнение с други немски производители, това все още е висок дял. През 2023 година BMW, например, отдели 9,5% от приходите си за заплати, а Mercedes - 11%. Цифрите включват целия персонал - от работници до ръководители.
Както Даниел Шварц, анализатор в Stifel, припомня пред Reuters: „Марката Volkswagen е пазарен лидер в Европа всяка година от 2005 насам. Нейните автомобили са конкурентни. Проблемът не е продуктът, а разходите.“
Германия, където Volkswagen наема почти 45% от работната си сила, има най-високите разходи за труд в световната автомобилна индустрия. VW Group е плащал средно 62 евро на час през миналата година. Това също е доста повече от средното за Германия - 41,30 евро на час. Във Франция, Италия и Испания, където съперниците на Volkswagen - Stellantis и Renault, развиват повечето европейски заводи, работниците в автомобилната индустрия печелят съответно 47 евро, 33 и 29 евро на час.
Очевидно, проблемът на Volkswagen не е само в работната ръка. Както припомни директорът на марката Томас Шефер, ако германските фабрики на компанията имат разходи между 25% и 50% по-високи от останалите, то е заради увеличението на разходите за енергия, суровини и персонал.
Що се отнася до персонала - въпреки че Volkswagen съкрати 8000 работници в заводите си между юли 2019 г. и септември 2024 г., той е наел едновременно още 4000 хора по административни дейности. Синдикатите напомнят , че трудът представлява само малка част от разходната база на компанията и призовават ръководството да направи съкращения в други области, за да съживи печалбите. Само за първите 9 месеца на тази година те са намалели с 5,5 милиарда евро.
Лидерът на общия работнически съвет на VW - Даниела Кавало, представи собствено предложение за спестявания. Според него - ръководството и бордът на директорите трябва непропорционално да намалят заплатите си, а акционерите като семейство Порше да се задоволят с по-малки дивиденти. Целта е да се намалят разходите за труд с 1,5 млрд. евро и да се предотврати затварянето на заводи.
Това последното обаче е доста мъчна работа. Вече очевидно е ясно кои германски заводи на Volkswagen са в опасност. Бившата фабрика "Karmann" в Оснабрюк и бившата „Gläserne Manufaktur“ в Дрезден ще бъдат затворени или продадени. "Emden", където Passat някога слезе от поточната линия, ще продължи да съществува чрез договорно производство, съощиха едновременно Automotive News Europe и Bloomberg News.