Въпреки че затварянето на фабриката на Audi в Брюксел е потвърдено и се говори за същата съдба на до три завода в Германия, Volkswagen Group ще инвестира общо 5,8 милиарда долара в американска марка. Няма шега! Парите отиват за Rivian.
Съвместното предприятие ще се фокусира върху разработването на нова електрическа архитектура и софтуер за превозни средства за бъдещи модели, като първият резултат на пътя е планиран за 2027 година. Инвестицията в Rivian за Volkswagen е отчаяното решение за преодоляване на фиаското, което претърпя с разработката на собствен софтуер за електрически автомобили чрез компания Cariad. Същата, която трябваше да актуализира хиляди Volkswagen ID.3 на ръка, един по един, преди да бъдат доставени на първите им купувачи.
За Rivian, компания, която харчи повече от 1 милиард долара всяко тримесечие за производство на по-малко от 5000 коли на месец , пристигането на Volkswagen е истинско спасение. Така че инвестицията трябва да е взаимно изгодна. На хартия.
Съвместното предприятие, наречено просто „Rivian and Volkswagen Group Technology, LLC“, ще се ръководи от софтуерния директор на американците - Васим Бенсаид, както от и главния технологичен инженер на Volkswagen Group - Карстен Хелбинг. Първоначално екипите ще бъдат базирани в Пало Алто, Калифорния, като ще бъдат открити три допълнителни локации в Северна Америка и Европа.
Но в момент, в който Volkswagen Group иска да спести 11 милиарда евро от сега до 2026 г., инвестирането в марка електрически автомобили не изглежда като най-умния ход. Първоначално той щеше да бъде 5 милиарда, но сега Volkswagen вдигна залога.
Може ли все пак това да бъде идеалното решение за неволите на двата производителя? Volkswagen, подобно на повечето конкуренти, осъзна преди няколко години хитрата тактика на Tesla. Мъск измести фокуса от представяне, комфорт или стил към всичко, което колите могат да правят благодарение на софтуера.
Volkswagen трябваше да предложи поне същото, ако не и повече от това, което се нарича софтуерно дефинирана кола. Немците избраха да разработят собствен софтуер за това чрез специално създадена компания Cariad. Резултатът е катастрофален. Натрупаха се забавяния при пускането на пазара на няколко модела, например, като новото Porsche Macan. Това се превърна в яма, която гълта чудовищни пари. Други марки като Volvo, Polestar или Renault избраха да оставят тази част на фирма, която разбира от софтуер. В случая Google, а не да хвърлят пари в тъмното.
Сделката с Rivian може да се разглежда и като капитулация. Признание, че VW не е в състояние сам да реши повечето от проблемите си. Партньорството с Rivian не е толкова рисковано, колкото инвестицията в прохождащ стартъп. В интерес на истината американците правят продукт, който се харесва на пазара.
Rivian доминира в софтуерно дефинираните автомобили или поне е истински терминатор тук сравнение с VW. От брака по сметка ще излезе, просто казано, софтуерът Rivian, приложен към автомобилите на групата Volkswagen. Всъщност, за стартирането на компанията, инженерният екип беше готов с електрически VW със софтуер Rivian, разработен само за 12 седмици.
За Rivian обаче пристигането на Volkswagen е нещо повече - обещание за бъдеще. Компанията отчете оперативна загуба от 108 000 долара на продадена кола в края на третото тримесечие на 2024 г. И то в допълнение към около 8 милиарда долара дългове.
Това означава, че ако Volkswagen иска най-накрая да разполага със своя софтуер, ще трябва да осигури оцеляването на Rivian. В такъв случай ще трябва да продължи да инжектира пари или да поеме контрола върху компанията. Нищо че за Volkswagen Group може би не е най-доброто време да добави нова марка към своето богато портфолио.