Пазарът на нови електромобили в България се е свил с една пета спрямо миналата година - но в същото време вносът на употребявани BEV е скочил с 65%, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. За първите десет месеца на 2024 у нас са регистрирани 1649 нови чисто електрически коли (тук включваме леки автомобили категория M1 и N1, както и някои електрически четириколки с покрив и врати, като Citroen Ami или BAW Pony). Това е спад от над 400 автомобила спрямо същия период на 2023.
Вече е факт и първата регистрация у нас на турския електромобил TOGG
Tesla Model 3 е автомобилът с най-голям пазарен ръст - цели 600%, двата варианта на Mercedes EQE и Kia Niro EV също имат трицифрен скок в регистрациите, но като цяло числата на пазара са все още толкова скромни, че тези гръмко звучащи числа нямат особено значение. Най-съществен спад спрямо миналата година има Peugeot e208 - над 82% (силният резултат преди година се дължеше на голяма поръчка от Spark), болезнено са се свили също продажбите на електрическите Opel Mokka (-79%), Skoda Enyaq (-78%), Mercedes EQC (-67%), Dacia Spring (-63%), VW ID.4 (-55%), Audi Q8 e-tron (-55%).
Нашествието на китайски електромобили, пророкувано от мнозина, все още не е факт. Лидер сред китайските модели в България е Voyah Free, но със скромните 14 регистрации.
Вносът на употребявани електромобили обаче набира все повече скорост: за 10-те месеца регистрациите са 3957, при малко над 2300 миналата година по същото време. Категоричен лидер тук си остава BMW i3, докато моделите на Tesla тази година дори не попадат в тройката. Вече са факт първите регистрации у нас на Fisker Ocean (изпреварили с малко банкрута на производителя), на електрическия GMC Hummer и дори на Togg T10X - първия турски електрически автомобил.
Най-продаваните електромобили в България (ГАЛЕРИЯ):