Пазарът на нови автомобили в България може и да позабави темпото след бурния ръст през първата половина на 2024, но пазарът втора ръка по никакъв начин не показва подобни признаци. За първите 9 месеца у нас са регистрирани 187 666 употребявани коли (M1 и N1) - със 17% повече, отколкото за същия период на миналата година, и с 25% повече от 2022. А също и почти пет пъти повече, отколкото са продадените нови коли.
Volkswagen Tiguan е моделът в Топ 30, търсенето за който е скочило най-много в последните две години
В това, че българите разчитат предимно на коли на възраст, няма никаква новина, разбира се. Но как се променят предпочитанията им напоследък? За да видим при кои модели търсенето расте, а къде намалява, сравнихме актуалните данни с тези отпреди две години. Общо пазарът втора ръка е пораснал с 25% оттогава, но в Топ 3 има цели 7 модела, при които увеличението е над пазарното - и пет от тях са кросоувъри: VW Tiguan (с удивителните 104% скок за две години), Nissan Qashqai (+84%), Mercedes ML/GLE (46%), Toyota RAV4 (43%) и Honda CR-V (32%). Автомобилите, които отчитат най-съществен спад в търсенето, са Opel Meriva, Skoda Fabia и Opel Zafira.
Очевидната тенденция е, че все повече купувачи втора ръка у нас предпочитат по-големи и по-скъпи автомобили, а малките градски модели губят популярност. Това личи особено при някои от най-скъпите премиум коли: от началото на годината например у нас са регистрирани цели 1330 употребявани Mercedes S-Class - ръст от 37% спрямо 2022, а регистрациите на Porsche Cayenne са скочили с цели 52% - до общо 451.
Най-търсените коли втора ръка в България (ГАЛЕРИЯ):
Пазарен дял: 0.9%
Беше време, когато германското супермини бе един от трите най-внасяни автомобила в България. Но то е далечен спомен. През тази година регистрациите на Corsa все пак растат на фона на 2022, но са далеч под тези през 2019, и пазарният дял се топи. Вероятно още идния месец моделът ще изпадне от Топ 20, изпреварен от BMW X5.