Българският пазар на нови автомобили ще има нов лидер през 2024, ако нещо драматично не се случи в последните два месеца на годината. Към 31 октомври Skoda има цели 480 автомобила аванс пред втория Toyota и е близо до историческо постижение. Чешката марка никога досега не е завършвала годината на върха у нас. В последните години недостижим лидер в България бе Toyota, а преди това в продължение на почти пълно десетилетие водач по продажби бе Dacia.
Tesla Model Y е един от трите модела с най-голям спад на българския пазар тази година - отчасти заради възродения интерес към Model 3, отчасти и заради общото охлаждане на ентусиазма на българите към електромобилите (11% спад спрямо 2023)
Skoda има 60% ръст на годишна база - най-високият в Топ 10, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР (категории М1 и N1) Иначе от значимите пазарни играчи най-съществено увеличение на регистрациите отчитат Iveco (+150%), Land Rover (+119%, най-вече заради големи поръчки от Гранична полиция) и Suzuki (+75%).
Skoda - 5483 (+60%) Toyota - 5003 (+19%) Renault - 3700 (+15%) Dacia - 3652 (+21%) VW - 3195 (+1%) Ford - 2334 (+34%) Kia - 2316 (+14%) Hyundai - 2018 (-10%) Peugeot - 1661 (0%) BMW - 1574 (+6%) Mercedes - 1519 (+1%) |
Абсолютен шампион по увеличение в регистрациите е китайският бранд Forthing - 969%, но от много ниска база през миналата година, когато предлагането в България едва започваше. Същото важи и за марката за високопроходими автомобили Ineos (+467%). На обратния полюс е Mitsubishi, която след 83% спад е почти изчезнала от българския пазар. Останалите марки със сериозно свиване в регистрациите са Maserati (-51%), Subaru (-42%), Jeep (-36%) и SsangYong/KG (-28%).
В премиум сегмента убедително води BMW с 1574 регистрации, пред Mercedes с 1519 (тук обаче се включва и лекотоварната гама), Audi със 758, Land Rover с 360 и Porsche с 339.
Цели 15 модела имат трицифрен ръст на българския пазар тази година, макар и повечето от тях да го постигат от много ниска база през 2023. Изключенията са Toyota Yaris (129%), Ford Focus (123%), Skoda Scala (116%), VW Golf (101%). На другия полюс, с най-големи спадове на годишна база, са Tesla Model Y (-46.2%), Toyota Aygo X (-46.3%) и Hyundai i20 (-53.8%).
50-те най-продавани нови коли в България през 2024 (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2023: +77%
Ceed е близо до края на живота си като модел: вече знаем, че корейците няма да правят наследник на сегашното поколение. Вместо това догодина то ще бъде заменено от новата Kia K4. Вероятно това обяснява засиления интерес тази година към хечбека, който отчита почти 80% ръст на годишна база. През октомври обаче продажбите намаляват до 32