Диагностичен код P0335 означава „Грешка в сигнала на сензора за положение на коляновия вал (CPS)“, което може да се интерпретира и като „Сензорът за положение на коляновия вал е повреден.“ Много често това се проявя и с други серийни кодове - от P0336 до P0339. Всички те са свързани към сигнала от датчика на коляновия вал. Именно този сензор е най-важният в двигателя - без него не само нормалната работа е невъзможна, но често дори стартирането.
Причини за повреда на сензора на коляновия вал
Самият този малък сензор, който е капсулован и не изисква поддръжка, е изключително надежден. Обикновено изкарва без проблеми до 300 000 и дори до 500 000 км. Ако възникнат повреди, в половината от случаите те се дължат на неквалифицирана намеса или форсмажорни обстоятелства. Типичните причини включват:
- прекъснато окабеляване поради механични повреди по време на ремонт;
- прекъснато окабеляване поради механични повреди по време на работа. Например, когато след ремонт проводникът е положен неправилно и е протрит от ремък или изгорен през изпускателния колектор;
- прекъснато окабеляване поради окисляване на контактите (повредена изолация);
- повреда поради удар на чужд предмет (камък или пръчка от пътя) или злополука;
- повреда поради вътрешна повреда. Разбира се, не може да се изключи и обикновена повреда на сензора без видима причина, особено при по-стари машини.
Признаци за повреден датчик на коляновия вал
В допълнение към грешка P0335, повредите по датчика ще се усетят по най-очевидния начин. Това са основните симптоми:
. Трудно стартиране на двигателя. Може да се прояви по различни начини. Например сутринта колата запали нормално, вечерта едва „оживява“ от десетия опит и на следващата сутрин пак всичко беше наред. Има много опции;
- Нестабилна работа на празен ход и под натоварване. Може да се усетят спадове, вибрации, плаваща скорост;
- повишен разход на гориво и появата на дим от изпускателната тръба;
- внезапно спиране на двигателя.
Как да проверите сензора на коляновия вал
В случая са посочени основните алгоритми за проверка без специално оборудване.
- Визуална проверка за външни повреди или окисление. Често е достатъчно да почистите оксидите с бензин или спирт, за да може датчикът да се „възстанови“.
- Превключете мултиметъра в режим на измерване на съпротивление и измерете стойностите. Ако този индикатор е извън нормалния диапазон от 550–750 ома (проверката на инструкциите за конкретния модел няма да навреди), най-вероятно сензорът е повреден. Този метод обаче не позволява да се постави категорична „диагноза“.
- при сензорите на Хол, които имат три контакта, се проверява и референтното напрежение - между захранващия и масовия проводник. Обикновено стойността му е 5V.
Имайте предвид, че първоначалната проверка с мултицет не дава 100% гаранция за надеждност, с изключение на проверката на захранването. За точни резултати се използва по-сложно оборудване като осцилоскоп и мегаомметър (тестер за изолационно съпротивление с голям обхват на измерване от 0.1MΩ до 10GΩ и изпитателно напрежение до 1000V).
Как да коригирате P0335
Когато проблемът е окисление или скъсан проводник, проблемът се решава съответно с отстраняване и възстановяване на контакта. Ако обаче проблемът надхвърли механичните повреди, едва ли може да се направи нещо. Всеки сензор на коляновия вал е фабрично запечатан и дори да го отворите, е почти невъзможно да го възстановите. А и не си заслужава усилията, тъй като този детайл не скъп и е по-добре да бъде заменен.
Що се отнася до самата грешка P0335 и иконата за проверка на двигателя (Check Engine), в един случай нулирането на клемата на батерията ще помогне (разбира се, след отстраняване на причината), но в другия ще трябва да свържете OBD скенер.
Как да предотвратите P0335
Сензорът за положение на коляновия вал е доста прост и не подлежи на ремонт или разглобяване. Съответно е невъзможно да се повлияе по някакъв начин с едно или друго действие. Всичко, което собственикът може да направи, е да гарантира, че по време на ремонти в двигателното отделение самият сензор и окабеляването не са повредени.