Освен бързия растеж на китайските производители на автомобили и успеха на Tesla като производител на електрически превозни средства, има още няколко примера за успешни марки в автомобилната индустрия през последните 10-15 години. И една от тях е Dacia, която се справя много добре въпреки огромните предизвикателства, пред които е изправен целия отрасъл, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос.
От 1999 г. насам евтината марка на Groupe Renault претърпя голяма трансформация, която я накара да се превърне в основен играч на европейския автомобилен пазар и съществена част от плановете за глобално разширяване на френския автомобилен производител. За 25 години правилното позициониране на марката, съчетано с ефективна стратегия за разходите, й позволи да постигне много солидна позиция.
През миналата година Dacia продаде почти 660 000 бройки в регионите, в които оперира. Обемът нараства до 943 200 единици, ако се броят и моделите на Dacia, преименувани на Renault. Тази година общият брой на продажбите е 682 000 единици.
Въпреки ясните доказателства за успеха на Renault с Dacia, няма други автомобилни производители, които да са повторили тази формула. Големият растеж на румънската марка се дължи на факта, че тя предлага модели в по-ниските сегменти, но ситуацията скоро може да се промени.
Някои от последните примери в индустрията показват, че Citroen - една от трите френски автомобилни марки на Stellantis, се стреми да се позиционира като директен конкурент на Dacia, като това започва с представянето на четвъртото поколение на C3.
Тази малка кола първоначално беше представена в Индия и Бразилия с помощта на платформата Smart Car на Stellantis. Тя е замислена като „глобален“ модел, който ще се хареса както на развиващите се (Индия, Латинска Америка), така и на развитите (Европа) пазари. Всъщност, C3 е проектиран не с мисъл за Европа, а с мисъл за най-пестеливите нововъзникващи пазари. Това означава по-ниски производствени разходи и по-ниска крайна цена.
Тази формула е приложена и към второто поколение на C3 Aircross, който сега е по-голям, 7-местен SUV от сегмент B и е относително по-евтин от предишното поколение. Тези два модела са част от плана C-Cubed за превръщането на Citroen в по-глобална (и твърде вероятно достъпна) автомобилна марка.
Третият модел беше представен преди няколко месеца в Индия и Бразилия и се казва Basalt. Това е SUV купето в гамата, което се очаква да бъде предназначено за увеличаване на продажбите на развиващите се пазари. То обаче не е предвидено за Европа.
Последният пример за готвената трансформация беше видян на автомобилното изложение в Париж преди няколко седмици. Очаква се серийният Citroen C5 Aircross да бъде на 95% подобен на показания във френската столица концептуален модел и да се конкурира директно с Dacia Bigster.
Към момента статистиката сочи, че продажбите на новия C3 в Индия не са се увеличили, като там са продадени само 3700 бройки през периода януари-септември 2024 г., което е спад от 49% в сравнение със същия период на 2023 г. Резултатите в Бразилия са по-добри по отношение на обема (16 000 единици), но и отрицателен спрямо предходната година (-14%).
В случая с C3 Aircross обемът е само 1073 единици в Индия през първите 9 месеца на тази година. Марката продаде повече бройки между септември и декември 2023 г. Добрите новини изглежда идват от Basalt, с 920 продадени единици в Индия само за два месеца.
Големият тест за Citroen ще бъде бъде пазарът във Франция. Да се превърнеш в анти-Dacia е отлична идея, но и много рискован ход, тъй като Citroen досега имаше специфично позициониране. Промяната му, за да се продават повече и да се правят повече пари, изглежда като правилното нещо, но има вариант потребителите да не я приемат и да я отхвърлят. А това ще означава още един проблем пред Карлос Тавареш.