Търговската бариера, обявена от Турция през лятото с въвеждането на допълнителни мита от 40% върху електрически автомобили и други превозни средства от Китай, беше предоговаряна тези дни, но до отмяната ѝ едва ли ще се стигне.
Търговската и митническа конфронтация между Турция и Китай започна да се засилва. Според информационна агенция Синхуа на 8 октомври Министерството на търговията на Китайската народна република е внесло искане за провеждане на консултации с Турция в Световната търговска организация (СТО). Любопитното е, че размерът на митническата тарифа за внос на китайски електрически автомобили в Турция е само с 5% по-нисък от европейските 45%, въведени наскоро.
На дневен ред беше поставен въпросът за митата и издаването на лицензи за внос на китайски електрически автомобили и други превозни средства в Турция. Това съобщиха от Министерството на търговията на Китайската народна република.
„Тези дискриминационни мерки са нарушение на правилата на СТО и са типична протекционистична практика", каза официален представител пред китайската агенция.
Междувременно Анкара стои твърдо в защита на националната автомобилна индустрия, опитвайки се да подкрепи собствения си продукт - електрическият автомобил Togg T10X, който се появи миналата година. И въпреки че Китай призова Турция да спазва стриктно задълженията си по силата на СТО и незабавно да коригира грешките си, преговорите в СТО едва ли ще успеят.
В Китай най-вероятно са наясно с това, тъй като вече предупреди, че в случай на нулев резултат ще „вземат всички налични мерки за защита на законните права и интереси на своите национални индустрии“. Китайците обаче не навлизат в подробности за контрамерките.