В съвременните автомобили екранът на информационно-развлекателната система заема централно място в салона. Всички настройки вече са прехвърлени към него, с изключение на педалите, скоростната кутия и кормилното управление: климатроник, подгряване на седалките, навигация, музика, управление на огледалата. Не винаги обаче е било така. Автомобилите постепенно се оборудваха с множество отделни функции, свързани с мултимедия, комуникация и навигация, преди всички те да бъдат комбинирани в едно устройство.
Винилов плейър и радио
Първата форма на тази технология в автомобилите се появява през 30-те години на миналия век. Най-ранните устройства работят само в AM честотния диапазон и са много скъпи. Около две десетилетия по-късно на пазара излиза FM радиото. Още преди касетите, шофьорите слушат винилови плочи. През 1956 г. за първи път се появява винилов плейър в автомобил - на Chrysler. Устройството е наречено Highway Hi-Fi.
Американската компания CBS отговаря за разработката на плейъра и направата на плочите, които са в специален, по-малък формат. Те се въртят по-бавно, а самата плоча побира двойно повече музика - до 90 минути. На неравен път иглата изскача и трябва да се коригира. Поради това тази "мултимедия" се задържа от 1956 до 1959 г.
Телефон
Първият пример за автомобилен телефон се появява изненадващо рано, през 1946 г. Системата е демонстрирана от Motorola. Автомобилът е свързан към стационарната телефонна мрежа чрез радиотехнология. Революционно нещо. Цялата система обаче тежи около 36 кг, което е твърде обемисто за автомобил. Освен това чакането за връзка е много дълго, тъй като мрежата може да обработва само три повиквания наведнъж. И шофьорът е принуден да изчака, докато друг, свързан към същата телефонна мрежа, приключи разговора си.
Тази технология се разширява напълно едва през 80-те години. Дори тогава обаче малцина избират тази опция. Те е необходими само за висшите мениджъри, които работят докато пътуват. Разцветът на технологията е кратък. В средата на 90-те години личните мобилни телефони започнаха да изместват автомобилните.
Първият сензорен екран
Първият автомобил със сензорен екран е Buick Riviera от 1986 г. Той издава звуков сигнал, когато го докоснете. Технологията издържа на пазара само 4 години. Отвлича твърде много вниманието на водача от пътя. Този проблем възниква едновременно с появата на сензорните екрани. И все още не е решен.
Раждането на информационно-развлекателната индустрия
Единна система, която комбинира много функции, е наречена инфотейнмънт. Тя показва данни от бордовия компютър, навигацията и управлява музиката. Една от първите марки, които въвеждат системата в своите автомобили, е BMW през 2001 г. Други автомобилни производители скоро последват примера, като всяка компания създава своя собствена операционна система за автомобилите си.
Bluetooth и началото на мобилната телефония
Chrysler е първата марка, която предлага Bluetooth телефонна връзка в своите автомобили. Това става през 2000 г. Последват я други автомобилни производители. До 2010 г. тази технология вече е доста разпространена. Тя съществува и днес и се използва за по-сложни системи за свързване на мобилни телефони като Apple CarPlay и Android Auto.
Какво предстои
С напредването на технологиите информационно-развлекателните системи стават все по-лесни за използване и по-интуитивни. Но им предстои още дълъг път. През 2024 г. J.D. Power публикува резултатите от американско проучване за удовлетвореността на собствениците на автомобили от придобивките им. Мултимедийните системи се оказаха една от основните болни точки.
Шофьорите смятат, че екраните са твърде сложни, нестабилни и че сензорното управление не могат да заменят физическите бутони. Автомобилните производители все още не са направили подобрения, за да направят информационно-развлекателната система по-проста и по-интуитивна.