Европейската комисия съобщи днес, че страните членки на ЕС са одобрили предложението й за налагане на допълнителни мита от до 45% върху китайските електромобили, информират Ройтерс и ДПА.
Предложението е било подкрепено от достатъчен брой държави, подчертава ЕК. Десет страни членки са подкрепили налагането на митата, пет са били против (сред тях са най-голямата световна икономика и автомобилен производител №1 Германия, както и Швеция), а 12 са се въздържали.
Новите мита могат да влязат в сила от ноември, ако до тогава не се стигне до споразумение с Китай, посочват дипломати. Еврокомисията посочи, че ще продължи преговорите с Пекин, за да опита да постигне "алтернативно решение в унисон с правилата на Световната търговска организация, което и да отговори на установените от Комисията незаконни субсидии от страна на Пекин за китайските автомобилостроители".
Главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе описа гласуването като "фатален сигнал за европейската автомобилна индустрия". Той посочи, че е необходимо бързо споразумение между Брюксел и Пекин, за да се предотврати търговски конфликт. От Volkswagen пък заявиха, че планираните допълнителни мита са "грешен подход".
Китайското външно министерство не отговори веднага на молбата на Ройтерс за коментар. От Stellantis обявиха подкрепа към свободната и честна конкуренция и добавиха, че секторът е под натиск от амбициозни планове за намаляване на въглеродните емисии и "китайската глобална търговска офанзива". Унгарският премиер Виктор Орбан пък каза, че ЕС се е насочил към "студена икономическа война" с Китай.