IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скоростомер или навигация - на кое да се доверим

И двете устройства имат своите недостатъци

Днес всеки смартфон има навигационна система. С негова помощ може не само да създадете най-краткия маршрут до вашата дестинация, но и да определите скоростта на автомобила. В същото време, когато сравнява показанията от GPS оборудването и скоростомера на колата, водачът веднага ще обърне внимание, че показанията от споменатите устройства се различават. В тази връзка възниква логичният въпрос как е възможно това и кое от двете устройства лъже?


Скорост-1


Като начало трябва да си припомним, че принципът на определяне на скоростта зависи преди всичко от конструктивните особености на конкретния автомобил. Сензорите за определяне на скоростта съществуват, меко казано, от десетилетия. Такова оборудване може да използва различни технологии.

В началото тези сензори бяха механични и отчитаха броя на оборотите, например от трансмисионния вал. След това те бяха заменени от електронни. Има огромен брой подобни видове. В повечето случаи те се комбинират със системи като ESP и ABS. В същото време постепенната цифровизация направи възможно постигането на безпрецедентна прецизност в работата на подобно оборудване.


Скорост-2


Всъщност, дори и в най-модерните сензори, общият принцип на работа не се различава много от този в "примитивните" механични. По-интересното е, че получените данни могат лесно да бъдат изкривени под въздействието на определени фактори. Например, в данните на скоростомера могат да се появят неточности поради някои настройки на автомобила. Най-често този вид проблем възниква при поставяне на нефабрични джанти с по-малък или по-голям диаметър.

Навигационната система пък получава данни за скоростта чрез анализа на сателитни данни. В същото време е погрешно да се мисли, че информацията от GPS не подлежи на изкривяване. Метеорологичните условия, качеството на сигнала, броят на други GPS устройства в близост - всичко това повече или по-малко влияе върху точността на системата.


Скорост-3


Така, всичко изброено по-горе трябва да е достатъчно, за да разберем една проста истина: нито едно измервателно устройство не може да бъде напълно имунизирано от различни видове грешки. В същото време нито стандартният скоростомер, нито навигационната система могат да се считат за точни измервателни уреди.

Нито на едното може да се доверим напълно. Освен това не трябва да се забравя, че всеки скоростомер на автомобила е снабден с така наречената "защита срещу глупака" още в завода. Оборудването умишлено показва скорост с 10-15 км/ч по-висока от реалната. Това е направено най-вече за подобряване на безопасността на пътя, защото много шофьори обичат да карат близо до ограничението на скоростта или малко над нея.


0 от 500
  • #2
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 час )
    1-ви, принципно си прав. Но при поставянето на каквито и де джанти+гуми се спазват правила, които да не нарушават цялостния диаметър на "колото". Отклонния до 5мм са допустими. А заводските отклонеиа на скоростомера, са 3-5% (а не 10-15км/ч). Като цяло статията е пълна глупост.
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Офффф ( преди 2 часа )
    "Най-често този вид проблем възниква при поставяне на нефабрични джанти с по-малък или по-голям диаметър." Пак статия за антиматематици! Диаметърът на джантите няма нищо общо с измерването на скоростта. Външния диаметър на гумите е важен, защото само от него зависи колко метра ще измине автомобила за един оборот на гумите.