Кран спуска контейнера от камиона в прашния двор на склад под горещото слънце на Обединените арабски емирства (ОАЕ) . Двама работници, без никаква защита, трудно отварят вратите. Вътре няколко коли с марки Nissan и Toyota са нарязани на парчета, за да напълнят контейнера до горе.
Това са боклуци, ще си помисли човек. Но не, те са съвсем нови автомобили и повечето от тях ще се върнат в движение, но в друга държава. Колкото и невероятно да изглежда, повечето от тези коли, превърнати в прости пъзели, ще намерят купувач. Няколко ще останат в Емирствата, а повечето ще потеглят към други части на Азия лии Африка, но преди всичко Бенин .
Само за няколко години Емирствата се превърнаха в един от най-големите вносители и износители на употребявани автомобили в света.
Малко известен факт е, че японският автомобилен пазар се поддържа от строгия местен MOT, техническият преглед, известен там като “Shaken”. Три години след покупката всички нови автомобили трябва да преминат скъп технически преглед, а когато колата навърши четири, се проверява на две години. Вече превозните средства на възраст над 10 години трябва да преминават преглед всяка година.
„Shaken“ е доста скъп, около 100 000 йени (714 евро ). И то ако колата го премине за първи път, разбира се. А евентуалните ремонти, извършени за привеждане на автомобила в съответствие, се извършват директно от контролния орган, който има свои тарифи. Така огледът обикновено продължава повече от ден и може да струва много повече от първоначалните 700 евро.
В резултат на това повечето собственици на автомобили в Япония продават колите си нови само с три или четири години употреба. А малко хора пазят колите си повече от 10 години . Повечето ги „изписват“ и предпочитат да си купят нови. Тази практика поддържа търсенето на автомобили на високи нива, повишавайки продажбите в Япония. Така в същото време стотици хиляди автомобили в перфектно състояние се изнасят или като употребявани, или като скрап. Тази идеална стока до Африка, Азия, най-вече Емирствата. Някои от колите се преработват, дори и да се прави една от две или три различни. Те се боядисват, почистват и продават.
Разбира се, не всички от тези нарязани автомобили се възстановяват. Но пък частите могат да бъдат запазени за пазара на резервни части втора употреба.
Сигурността и целостта, които може да има автомобил с монококова структура, изрязана и заварена отново, е много относителна. Но на пазари, които не са много взискателни към безопасността, тези модели са хит поради ниската си цена и оборудването си в сравнение с новите автомобили.
И в центъра на тази търговия са Емирствата , които внасят от Япония, ремонтират или възстановяват автомобилите и ги изнасят отново през своите свободни зони. Само през месец март тази година повече от 22 500 употребявани коли са внесени от Япония в ОАЕ. Оттук и търсенето на евтини резервни части на местния пазар.Продажбата и покупката на автомобили втора употреба от цял свят се превърна в една от основните дейности на Емирствата. Така през 2022 година ОАЕ влезе в ТОП 2- на най-големите износители на автомобили в света, без да има нито един автомобилен завод на своя територия. Находчивите местни бизнесмени са изнесли автомобили на стойност 7 милиарда долара през 2022 г.
Така в Шарджа и Аджман има цели градове, в които се продават само автомобили втора употреба, индивидуално, на партиди или на търгове. И състоянието и произхода на колите е съобразен със съответното емирството, да кажем. Например в Дубай изобилстват луксозни автомобили, докато тези в Аджман минават за доста скапани и в съмнително състояние.
Повечето от тези автомобили не остават в страната по простата причина, че колите с десен волан, идващи от Япония, са незаконни там. За да регистрирате такава, трябва да бъде преоборудвана с ляв. Но в повечето бедни страни на никой не му пука.