Миналата седмица испанското правителство обяви планове да намали общото ниво на алкохол в кръвта при шофиране до по-малко от половината от сегашнитте норми. Това означава, че тестът ви ще бъде положителен при минимално изпито количество. Честно казано, реално не трябва да доближавате алкохола, ако не искате да ви вземат колата.
Новината беше посрещната положително от мнозина, но не и от хотелиерския бранш. Темата разгорещи Галисийската бизнес конфедерация за хотелиерство и туризъм (Cehosga). „Очевидно никой не може да шофира пиян, но това е прекалено“, скочиха хората от бизнеса. Шефът на браншовата организация Чече Реал нарече мярката „жестока“, защото „ще бъде много скъпа за индустрията ни”. И подчертава, че ако реформата бъде приложена окончателно, ще я обжалва в съда.
Реал твърди, че това намалено ниво на алкохол ще доведе до спад на търсенето от страна на клиентите, особено вечер. „Ако хората, които си тръгват от работа, не могат дори да пият по едно и след това да се качат в колата, не знам къде ще стигнем“, възмути се той. Според него - особено ще пострадат заведенията извън градовете или в покрайнините, до които се стига само с кола. И дава за пример предишното намаляване на границите. Той лично имал ресторант в село в региона и „клиентите спряха да идват на вечеря“.
В момента позволената граница да шофиране в Испания е 0,5 грама на литър алкохол в кръвта и 0,25 милиграма в издишания въздух. Предложените нови норми са съответно 0,2 г/л и 0,10 мг/л. И двете биха били дори по-ниски от вече намалените за начинаещи и професионални шофьори: съответно 0,3 g/l и 0,15 mg/l. Всъщност новите норми отначало били предложени само за въпросните две групи.
Прилагането на тази ставка би означавало максимална глоба (1000 евро и шест точки) с ниво на алкохол, което в момента не дава положителен резултат. Няколко примера. Мъж с тегло между 70 и 90 килограма ще даде между 0,21 и 0,28 g/l при една трета бира, чаша вино или дори малка чаша вермут. Но жена с тегло между 50 и 70 килограма би дала много по-висок процент: между 0,34 и 0,48 g/l алкохол в кръвта при същите количества. Това на практика е „нулева толерантност“ към пиенето от страна на шофиращи.
Властите защитават идеята с препоръка на Европейския съюз и искане от асоциациите за пътна безопаснос. За съжаление, алкохолът продължава да бъде честа причина за фатални инциденти. При една трета от катастрофи със смъртен случай в Испания водачът е бил пиян. От 220 000 теста с дрегер, направени прец август, общо 2156 са положителни. 89% са установени при превантивни проверки, останалите са поради нарушения, инциденти или симптоми на шофиране в неадекватно състояние.