През последните години все по-силно се разпространява мнението, че кросоувърите и SUV са върхът. Да, те доминират на пазара в САЩ, например, но като цяло по света нещата са различни. Стандартните автомобили все още се търсят, при това сериозно, като пазарите са пълни с много и разнообразни предложения.
Данните за продажбите през първата половина на 2024 г. доказват тази теза. В Европа само три кросоувъра са попаднали в топ 10 на най-продаваните модели до юни. А в първата тройка са само автомобили (ако може така да наречем колите извън SUV и кросоувъри). Според JATO Dynamics на първо място е Dacia Sandero със 143 596 бройки, следвана от Volkswagen Golf със 126 993 единици и Renault Clio със 114 623 единици. VW T-Roc е най-високо класираният SUV, завършвайки на четвърто място, малко пред Peugeot 208.
Топ 25 по продажби в Европа
1. Dacia Sandero - 143 596 бройки (+16%)
2. Volkswagen Golf - 126 993 (+43%)
3. Renault Clio - 114 623 (+15%)
4. Volkswagen T-Roc - 111 381 (0%)
5. Peugeot 208 - 107 097 (+1%)
6. Skoda Octavia - 102 945 (+25%)
7. Citroen C3 - 102 304 (+25%)
8. Tesla Model Y - 101 181 (-26%)
9. Toyota Yaris Cross - 99 694 (+3%)
10. Toyota Yaris - 93 576 (+10%)
11. Peugeot 2008 - 93 436 (+11%)
12. Dacia Duster - 89 435 (+3%)
13. Kia Sportage - 87 164 (+13%)
14. Opel / Vauxhall Corsa - 87 102 (-18%)
15. Ford Puma - 83 972 (+9%)
16. Nissan Qashqai - 82 816 (+13%)
17. Hyundai Tucson - 80 948 (-2%)
18. Renault Captur - 80 778 (+4%)
19. Fiat Panda - 76 450 (+25%)
20. Volkswagen - Tiguan 74 675 (0%)
21. Fiat / Abarth 500 - 72 026 (-20%)
22. Toyota Corolla - 70 701 (+15%)
23. Audi A3 - 70 149 (+15%)
24. Volkswagen Polo - 67 125 (+3%)
25. Volkswagen T-Cross - 62 225 (+8%)
Прави впечатление само, че много автомобили записват двуцифрен ръст, но и голямото разнообразие от модели. Но един забележителен модел липсва от топ 25. Това е Fiesta, която Ford необяснимо уби миналата година. Focus също ще изчезне през 2025 г. Двата модела следват смъртта на Mondeo (Fusion в САЩ) преди няколко години.
Разбира се, в света има нещо повече от европейския континент. Китай е най-големият автомобилен пазар в света, като именно седанът беше най-популярният модел през първата половина на 2024 г. Данни за продажбите, събрани от Китайската асоциация на производителите на автомобили, показва, че седанът BYD Qin Plus изпреварва Tesla Модел Y и кросоувърите BYD Song Plus. Хечбекът BYD Seagull завърши четвърти, а седаните Nissan Sylphy и VW Lavida са съответно пети и шести.
Данните от индустрията в Индия показват, че три от петте най-популярни модели на пазара в началото на 2024 г. са били автомобили. Хечбековете Maruti Wagon R и Baleno завършиха втори и трети, следвани от седана Maruti Dzire на четвърто място. Лидер е Tata Punch.
Дори на гладен за SUV и пикапи пазар като САЩ, в Топ 10 по продажби тази година попадат Toyota Camry, Honda Civic и Toyota Corolla. И това също показва, че стандартните автомобили все още имат бъдеше. Да, факт е, че много модели бяха премахнати в последно време, но пък също така е факт, че SUV-овете все още не са спечелили напълно битката. И вероятно няма да я спечелят.