Ако намаляването на вредни емисии от новите автомобили бъде обект на проверка от властите в ЕС, ще се окаже, че почти целият континент е успял да се справи, като е намалил ефекта от парниковите газове с 2% спрямо 2022 г. Два от най-големите пазари - Италия и Германия, имат отрицателен принос, записвайки увеличение съответно с 0,7% и 6,6%.
Тази констатация на Асоциацията на автомобилните производители на Стария континент (ACEA) беше включена в голям доклад със съответните статистики, които показват, че именно Италия и Германия са страните, които все още имат проблеми с CO2 в рамките на Европейски съюз.
Освен, че не намаляват емисиите, шофьорите в Италия отделят въглероден диоксид над средното за ЕС - 120 гр/км спрямо средната стойност от 108 гр/км. Резултатът на Германия също е над средния - 113 гр/км.
В България се отчитат намаляване на CO2 с 2,9% спрямо последно измерване от преди 2 години, но стойностите си остават доста високи - 130,8 гр/км. Това са данните за нови коли, чиито продажби са в пъти по-малки от тези на употребявани превозни средства. Подобни са резултатите в трите прибалтийски държави - Естония - 134,5 гр/км (-4,9%), Литва - 129,9 (-4,4%) и Латвия - 132,1 (-1,8%).
Най-ниските средни емисии, напълно очаквано, се отчитат от Норвегия, където над 90% от продажбите на нови автомобили се падат на електрически превозни средства. Резултатът на скандинавската държава е 14,5 гр/км, като намаляването спрямо 2022 г. е 19%.
От ACEA посочват, че посочените цифри могат да се обяснят и с все още слабото навлизане на електрическите автомобили, като в същото време с пазарния дял на бензина и дизела, който намалява малко или изобщо не намалява. От асоциацията припомнят, че пазарният дял на BEV (електрически превозни средства с батерии) в ЕС се е увеличил с 2,5% между 2022 г. и 2023 г. - от 12,1% на 14,6%. В същото време бензинът губи 1,1%, а дизелът - 2,8%