fallback

Европа продължава да подхранва поскъпването на новите автомобили

Производителите са принудени да добавят още две нови технологии в колите си

Факт е, че системите ADAS в автомобилите правят шофирането по-безопасно. Автомобилите от най-ново поколение вече задължително трябва да бъдат оборудвани с някои от тези асистенти, което обаче води и до повишение на цените.

Още през юли 2022 г. Европейският съюз въведе нов регламент, който установи календар за въвеждане на нови задължителни технологии за нови автомобили. Тогава беше решено добавянето на най-малко 8 асистенти за шофиране - интелигентен асистент за скорост, предупреждението за напречен трафик, черната кутия, предупреждението за неволна смяна на лентата, системата за аварийно спиране, инхибитор с алкотестер (все още не в частни превозни средства) или предупреждение за предпазен колан.

Едновременно с това ЕС предупреди, че задължителното наличие на други ADAS ще бъде регулирано постепенно. И сега идва ред на добавянето на два нови асистенти, които винаги и задължително трябва да виждаме в новите коли. От 6 юли 2024 г. всички новоодобрени превозни средства трябва да бъдат оборудвани със системи AEB-PCD и DDR-ADR. И след юли 2026 г всяка нова кола трябва да разполага с тях, за да може да бъде регистрирана в страна от ЕС.

AEB-PCD - допълнителна защита за пешеходци и велосипедисти

Някои от новите ADAS могат да доведат до объркване с други, които вече присъстват и са задължителни. В случая AEB-PCD е асистент за аварийно спиране с откриване на пешеходци и велосипедисти - технология, която трябва да защити две от най-уязвимите групи на пътя.

Всъщност, настоящите задължителни асистенти вече спират колата, ако бъде засечен възможен сблъсък с друго превозно средство, докато тази технология идва, за да предотврати същото, но с пешеходци и велосипедисти. Тя работи с радарни и ултразвукови сензори с честота 24 GHz, както и предна камера (която може да бъде допълнена с LIDAR лазери), които засичат присъствието на пешеходци и велосипедисти на разстояние до 200 метра . Ако бъде открит възможен сблъсък, автомобилът ще предупреди със светлинен сигнал, след това със звуков сигнал и ако водачът все още не реагира, спирачките ще се задействат автономно. Алгоритъмът на системата също ще анализира елементи като сензора за ъгъл на завиване, спирачната система и сензорите за положение на педала на спирачката и газта, за да спре при възможно най-добрите условия и да не увеличава риска от повреда.

DDR-ADR - помощник срещу сънливост

Новите автомобили вече са оборудвани с детектор, който открива умората у водача. След като той установи, че водачът е карал твърде много часове подред и губи концентрация, издава предупреждение и препоръчва спиране за почивка. Асистентът срещу сънливост DDR-ADR обаче отива една крачка напред.

Благодарение на предна камера, разположена пред водача с лицево разпознаване, в допълнение към други сензори като натиск на волана, се наблюдават аспекти като движения на главата на водача, движения на очите, прекомерно мигане, уморени изражения, отклонения на погледа, продължително пускане на волана и др.

Подобно на предишната система, асистентът за сънливост ще предупреждава водача светлинно на уредите и по-късно с акустични предупреждения. Ако той не реагира, системата може дори да спре автомобила край пътя и за уведоми екипите на „Спешна помощ“.

fallback
  • #14
    Пропов ( преди 2 месеца )
    Не е далеч времето, когато камери в тоалетните ще следят под какъв ъгъл пикаем. Ако пикаеш на криво - глоба. Ако пикаеш прав - кастрация. Като цяло каквато и да е проява на първично мъжество , като да пикаеш прав или да си управляваш автомобила сам, ще бъде нежелана и санкционирана. Вече е тренд да си гей на колело. *** на *** ;-)
  • #13
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Сиреч, отсега нататък шофьора трябва да изкача и на ръка да ги пребива разни велосипедисти и прочее?
  • #12
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Принципно тия системи не би следвало да оскъпяват много. Но ще оскъпяват, все едно са нещо съвсем ново. Въпрос на настройки е наличните системи за аварийно спиране и спазване на лентите да вършат необходимите задачи. А колко са бъгави е отделен въпрос.
  • #11
    Лудория ( преди 2 месеца )
    При грамотно каращи, няма да има нужда от системи за подпомагане. Защото грамотно каращите имат опит или мислят докато управляват автомобила. Това е иронията - грамотно каращите и четящи, нямат нужда от това; джигитите и нечетящите няма да могат да ги ползват. Как мислиш? А пътищата няма да ги коментираме, защото хубави пътища за мен е равнозначно да фантазия. :)
  • #10
    До 5 ( преди 2 месеца )
    Няма как да спре на тротоара, парктроника е достатъчно широкоъгълен да засича странично. Прихваща дори и бордюра ако е на 5-6 см висок. Отделно тези системи за умора се включват след дълго каране със висока скорост а не след 1 час по задръствания и светофари. При добра маркировка без дупки и грамотно каращи хора ще се учудите колко са добри системите и колко по-лесно е карането.
  • #9
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Колата ми е произведена Май 2022 и в момента ги има тези системи. Могат да се настройват на три нива на чувствителност или да се изключат напълно. Работят доста добре но трябва да си прочетеш упътването и да знаеш какво и как правят. Определяно не са за неинтелигентни хора с основно образнование. Имам книжка от 96-та и съм карал от Жигула на газ до плъг ин хибриди и електрички. Системите само могат да помогнат, но трябва да свикнете.
  • #8
    Охотник ( преди 2 месеца )
    Тази версия на СС се разпада. Щом може милиарди да се дават за удължаване на война. А в същност, за стимулиране на производството на оръжия. Същевременно увеличават стойността на МПС, под предлог екология и опазване на човешкият живот. Кога допуснаха дивите араби, в Европа. Чии живот застрашиха? На данъкоплатците. Унищожиха енергетиката, да опазели екологията. А сега внасят енергия, от държави неспазващи СС-те "екологични" мерки. Хора осъзнайте се! СС е корпоративен съюз.
  • #7
    Друг Гост ( преди 2 месеца )
    Ако колите продължават да поскъпват, западняците ще спрат да ги купуват, а в България ще стане като в Куба - ще купуваме 25 годишен "нов внос", гаражен, карана от пенсионер на 100 000км :-)
  • #6
    Лудория ( преди 2 месеца )
    От друга страна тъй като в Европа се спазват някои закони да не те снимат току така, навярно камерите около колите при желание може да бъдат атакувани в съда поради GDPR... Би било любопитно дали може да се случи. Само гадая...
  • #5
    Лудория ( преди 2 месеца )
    Само си представям колко пари трябва да се набутат в това - да спре отстрани - значи газ, спирачка и кормило трябва да могат да се управляват от компютър в колата + да разпознае къде да спре. Я си представете в градска среда и реши да отбие на тротоара?! За оптимиста по-долу - тези системи не ни пазят. Като пример - защо всички джигити в Гърция спазват правилата по пътищата? Отговорът ще ти подскаже какво трябва да се направи.
fallback
Последни