fallback

Турбо двигателите постепенно настигат атмосферните и по надеждност

Електрификацията на индустрията обаче е на път да направи турбините излишни

Двигателите с турбокомпресор - като трицилиндровия мотор на Toyota GR Corolla от 2023 г., предизвикват повече опасения относно надеждността, отколкото двигателите с естествено пълнене. Основната причина е, че има повече движещи се части, които могат да се повредят. Тези агрегати са подложени на по-голяма топлина и натиск, което също създава допълнителни рискове.

Турбокомпресорът обаче измина дълъг път и тези мотори станаха много популярни поради способността си да доставят мощността на по-големи двигатели при по-нисък разходи за гориво. Затова изниква и естественият въпрос - наистина ли турбината намалява издръжливостта на двигателя или тя може да издържи толкова дълго, колкото атмосферен двигател при правилна грижа?

Защо двигателите с турбокомпресор се смятат за по-малко надеждни?

Турбокомпресорът създава сгъстен въздух, който се подава в двигателя. Повече въздух в цилиндъра означава, че може да се достави повече гориво и следователно повече мощност. Турбината се захранва от изгорели газове, които въртят турбината, карайки компресора да нагнетява въздух в цилиндрите. Това увеличава броя на движещите се части, изложени на високи температури и налягания. Например, турбината е свързана директно към изпускателната система и трябва да работи при много високи температури.

Надеждни ли са съвременните турбо двигатели?

През 2010 г. се наблюдава увеличение на повреди на двигатели, особено четирицилиндрови мотори, които най-често са оборудвани с турбини. По това време експерти изразяват мнение, че няма достатъчно данни, за да се обвинява турбокомпресорът, и предлагат да „изчакат и да видят“ колко дълго ще издържат такива силови агрегати.

Сега, през 2024 г., вече може да се каже, че автомобилите с турбокомпресор са се представили добре през последните осем години. Въпреки това, както се очаква, повече повреди са свързани не със самите двигатели, а с турбокомпресорите. Само преди месеци, например, беше установено, че моделите Kia Stinger и K900, оборудвани с двигател Lambda II V6 с турбокомпресор, имат дефектен маслен тръбопровод на турбокомпресора, което наложи сервизна акция. Подобни проблеми бяха открити в Hyundai Santa Fe и Santa Cruz. В същото време двигателите без турбокомпресор не са засегнати от тези проблеми.

Издръжливост на двигателя с турбокомпресор

Въз основа на натрупания опит може да се заключи, че съвременните турбо двигатели са станали по-надеждни в сравнение с тези, произведени преди 20 години. Един добре поддържан агрегат с турбокомпресор може да издържи дори 400 000 км. Въпреки това, турбото е друга част, която може да се повреди, а високото налягане и температура винаги ще натоварят допълнително двигателя. Следователно случаите, в които двигатели с турбокомпресор изминават милиони километри, като техните атмосферни събратя, ще останат рядкост.

В дългосрочен план двигателите с турбокомпресор са по-малко надеждни от двигателите с естествено пълнене, но повечето шофьори няма да забележат това, защото рядко изминават достатъчно километри, за да видят разликата. Подобрените материали и новите технологии позволиха на производители на двигатели като Toyota да създадат по-здрави блокове, правейки съвременните турбо двигатели по-надеждни от тези от 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век.

Хибридите и електрически автомобили вещаят край на ерата на турбините

През 2023 г. продажбите на хибриди и електрически превозни средства достигнаха 16,3% от общите продажби на автомобили, което е значително увеличение от 3,2% преди десетилетие. Тъй като хибридните автомобили са по-ефикасни за околната среда, най-вероятно електрическите двигатели в крайна сметка ще заменят турбините като основен начин за производство на енергия.

Сега виждаме симбиоза на двете технологии в хибридни SUV автомобили като Hyundai Tucson Hybrid, който съчетава 1,6-литров двигател с турбокомпресор и хибридна система, предлагаща 226 к.с. и изключително нисък разход на гориво. Електрическите превозни средства обаче също имат своите проблеми, като ограничен живот на батерията и високи разходи за подмяна. Така или иначе, бъдещето на автомобилната индустрия очевидно се движи към електрификация..

fallback
  • #7
    До 6 ( преди 2 месеца )
    А някой от вас задавал ли си е въпроса ЗАЩО? ЗАЩО в Европа не се карат масово автомобили с голям обем и много цилиндри? Отговорът е простичък. Колкото и да се опитват да ни обяснят антиелектриците, че в двигателя няма тpиене и съответните механични загуби, то всеки допълнителен цилиндър създава допълнителни механични загуби, които увеличават разходът на празен ход и по този начин свалят КПД на двигателя при малки мощности. В САЩ не им пука особено, защото горивата са евтини за разлика от Европа
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    В Щатите турбото е нещо ново. Първо, че там не са карани дизелови коли, и второ - бензиновите двигатели с турбо са от последните 3-4 години. Също така, в Щатите въпреки, че има даунсайзинг, нормалните двигатели пак са поне 2 литра, има и доста 6 цилиндрови, докато при нас масовката е 1.2 л, 3 цилиндъра, 150 коня. Аз лично не смятам, че турбото е проблемният възел, дори и да сдава багажа след някакъв момент. За мен сериозните проблеми са в главите и блоковете. Там вече двигателят е за кофа.
  • #5
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Пазарът на употребявани автомобили винаги и навсякъде е по голям от пазара на нови коли. В САЩ над 60% от продадените и регистрирани коли са втора употреба. Средната възраст на автомобилите по пътищата е 13 години, като не са малко и автомобилите над 20 години и дори 30 и повече години. Има доста надеждни стари класики които хората си ги поддържат и си ги карат. Има и много стари модели които струват повече от новите. Напоследък доста внасят стари коли от чужбина. От Европа и от Япония.
  • #4
    Боби Х ( преди 2 месеца )
    А електрически турбокомпресор?
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 2 - Не е така. В моемтна има голям фокус над това, колата да се счита "просто за транспортно средство", защото доста хора я имат за нераделна и нужна вещ от бита, която някак си е важна за тях. Идеологията, да сменяш кола през 4-5 години, помогна много на някои хора да забогатея и затова я налагат масово.
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На никого, освен на нас не му пука колко може да изкара един двигател. Хората си сменят колите на 4-5 години, не защото са се счупили, а защото искат нова. Проблемът ни изобщо не са компресорите, директното впръскване или батериите, а липсата на пари за нова кола.
  • #1
    Еволюция ( преди 2 месеца )
    По ирония на съдбата, за около век бяха излекувани почти всички болести на атмосферните двигатели и ги направиха перфектни. Появиха се недоносчетата наречени турбокомпресори, които също си имаха детски болести. Тъкмо ги поизлекуваха за 15-20 години и дойде ред на новите недоносчета - батериите, които се зареждат за 5-6 часа, струват 1500 долара за киловатчас и имат 300-400 цикъл на живот и се палят на поразия. Започнаха и на тях да им оправят детските болести, но да видим какво ново предстои.
fallback
Последни