fallback

Турбо двигателите постепенно настигат атмосферните и по надеждност

Електрификацията на индустрията обаче е на път да направи турбините излишни

Двигателите с турбокомпресор - като трицилиндровия мотор на Toyota GR Corolla от 2023 г., предизвикват повече опасения относно надеждността, отколкото двигателите с естествено пълнене. Основната причина е, че има повече движещи се части, които могат да се повредят. Тези агрегати са подложени на по-голяма топлина и натиск, което също създава допълнителни рискове.

Турбокомпресорът обаче измина дълъг път и тези мотори станаха много популярни поради способността си да доставят мощността на по-големи двигатели при по-нисък разходи за гориво. Затова изниква и естественият въпрос - наистина ли турбината намалява издръжливостта на двигателя или тя може да издържи толкова дълго, колкото атмосферен двигател при правилна грижа?

Защо двигателите с турбокомпресор се смятат за по-малко надеждни?

Турбокомпресорът създава сгъстен въздух, който се подава в двигателя. Повече въздух в цилиндъра означава, че може да се достави повече гориво и следователно повече мощност. Турбината се захранва от изгорели газове, които въртят турбината, карайки компресора да нагнетява въздух в цилиндрите. Това увеличава броя на движещите се части, изложени на високи температури и налягания. Например, турбината е свързана директно към изпускателната система и трябва да работи при много високи температури.

Надеждни ли са съвременните турбо двигатели?

През 2010 г. се наблюдава увеличение на повреди на двигатели, особено четирицилиндрови мотори, които най-често са оборудвани с турбини. По това време експерти изразяват мнение, че няма достатъчно данни, за да се обвинява турбокомпресорът, и предлагат да „изчакат и да видят“ колко дълго ще издържат такива силови агрегати.

Сега, през 2024 г., вече може да се каже, че автомобилите с турбокомпресор са се представили добре през последните осем години. Въпреки това, както се очаква, повече повреди са свързани не със самите двигатели, а с турбокомпресорите. Само преди месеци, например, беше установено, че моделите Kia Stinger и K900, оборудвани с двигател Lambda II V6 с турбокомпресор, имат дефектен маслен тръбопровод на турбокомпресора, което наложи сервизна акция. Подобни проблеми бяха открити в Hyundai Santa Fe и Santa Cruz. В същото време двигателите без турбокомпресор не са засегнати от тези проблеми.

Издръжливост на двигателя с турбокомпресор

Въз основа на натрупания опит може да се заключи, че съвременните турбо двигатели са станали по-надеждни в сравнение с тези, произведени преди 20 години. Един добре поддържан агрегат с турбокомпресор може да издържи дори 400 000 км. Въпреки това, турбото е друга част, която може да се повреди, а високото налягане и температура винаги ще натоварят допълнително двигателя. Следователно случаите, в които двигатели с турбокомпресор изминават милиони километри, като техните атмосферни събратя, ще останат рядкост.

В дългосрочен план двигателите с турбокомпресор са по-малко надеждни от двигателите с естествено пълнене, но повечето шофьори няма да забележат това, защото рядко изминават достатъчно километри, за да видят разликата. Подобрените материали и новите технологии позволиха на производители на двигатели като Toyota да създадат по-здрави блокове, правейки съвременните турбо двигатели по-надеждни от тези от 70-те, 80-те и 90-те години на миналия век.

Хибридите и електрически автомобили вещаят край на ерата на турбините

През 2023 г. продажбите на хибриди и електрически превозни средства достигнаха 16,3% от общите продажби на автомобили, което е значително увеличение от 3,2% преди десетилетие. Тъй като хибридните автомобили са по-ефикасни за околната среда, най-вероятно електрическите двигатели в крайна сметка ще заменят турбините като основен начин за производство на енергия.

Сега виждаме симбиоза на двете технологии в хибридни SUV автомобили като Hyundai Tucson Hybrid, който съчетава 1,6-литров двигател с турбокомпресор и хибридна система, предлагаща 226 к.с. и изключително нисък разход на гориво. Електрическите превозни средства обаче също имат своите проблеми, като ограничен живот на батерията и високи разходи за подмяна. Така или иначе, бъдещето на автомобилната индустрия очевидно се движи към електрификация..

fallback
  • #17
    raiders ( преди 2 месеца )
    До 13, Ел. Колите са с 90 и нагоре КПД.
  • #16
    Medd ( преди 2 месеца )
    До 15, абсолютно, качеството на всичко ново е под всякаква критика!
  • #15
    Джипко Бибитков ( преди 2 месеца )
    Или по-скоро, атмосферните двигатели постепенно настигат турбо-двигателите по ненадеждност ;)
  • #14
    Бате Иво ( преди 2 месеца )
    Сигурно по старите колеги са карали тридесет и двойка Аз съм карал тридесет и шестица Което си е същото Десетак атмосферно Шестнадесет хиляди кубика Немеца още го е яд че го е направил Просто неубиваем двигател Километража показваше над милион и петстотин Но се съмнявам да беше само толкова Честно казано сигурен съм че все още се движи някъде въпреки че го карах преди петнадесет години И един съвет В момента има дефицит за шофьори Аз на бомба се не качвам
  • #13
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Тесльо, електромобилите са с 70% ефективност, съвременните бензинови и дизелови турбо двигатели с впръскване на горивото под високо налягане имат 50% ефективност.Разликата не е толкова голяма.Но сравнени по енергийна плътност,петролните горива имат 30 пъти по голяма енергийна плътност от батерията.Докато не се изобретят ефективни батерии, електромобилите нямат никакъв шанс да се наложат, освен за градско и близки разстояния.
  • #12
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Тесльо,от *** загубите са около 5%.Има 8 цилиндрови двигатели, които могат да работят в икономичен режим на 4 цилиндъра,останалите 4 се изключват и триенето не им пречи.
  • #11
    До турбо ( преди 2 месеца )
    Същите тези физични закони които не можем да избегнем в нашата реалност ще доведат до преминаване към електромобили, защото в нашата реалност са доста по-ефективни от ДВГ за разлика от вашата реалност, където перфето mobile-тата които дърпат енергия от радиатора сега много по-ефективни от електромобилите и позволяват при катерене на Шипка да харчиш 45 kW, а ДВГ да доставя на коляновия вал 60 kW. Тогава и тук щяхме да караме v8. А ако бяхме в Етиопия - всеки щеше да кара land cruiser. Ама.....
  • #10
    До турбо ( преди 2 месеца )
    Пак обърна задачата с главата надолу и обърка причината и следствието. Ако в Европа горивата бяха толкова евтини, и тук на никой нямаше да му пречи тpиенето и нямаше да маха три от шестте цилиндъра за да го намали двойно. За съжаление и принципите от вашата реалност при перпето мобиле не работят в нашата реалност и при потегляне разходът не остава същия А ти бърка в джоба при всяко потегляне. При увеличаване на оборотите, разходът също се вдига заради триенето дори на неутрална предавка.
  • #9
    Турбо ( преди 2 месеца )
    Тесльо,в Европа не се карат автомобили с големи двигатели, защото в Европа има акциз на горивата.В САЩ горивата са евтини.Не е заради триенето.
  • #8
    Турбо ( преди 2 месеца )
    В момента съм на 275000 км с 1,6 Hdi,за сега нямам проблеми.
fallback
Последни