Допреди няколко години китайските производители бяха концентрирани предимно нвърхувътрешния пазар. Отдавна не е така! През 2023 г. в други страни бяха продадени 5,22 милиона автомобила срещу 5,27 милиона в Япония, която винаги е доминирала в тази област.
Но през 2024-а вероятно ще има историческото изпреварване, поне така сочат числата. От януари до юни китайските производители успяха да изнесат 2,79 милиона превозни средства (2,34 леки и 450 000 търговски). Това означава 31% увеличение в сравнение със същия период на предходната година. Ако тази възходяща тенденция се потвърди през оставащите шест месеца, Китай може да затвори годината с над 5,58 милиона изнесени автомобила. Резултатът идва благодарение и на руския пазар, който беше изоставен от повечето производители. Така се оказа лесна плячка за китайците.
Как са цифрите при лидера или поне доскорошен такъв? Данните от Японската асоциация на производителите на автомобили показват, че през първите шест месеца на 2024 г. общият износ на превозни средства е достигнал 2,02 милиона (1,83 милиона коли и 187 000 търговски). Или намаление от 0,3% в сравнение с предходната година.
Повече от нарастващия китайски износ обаче има друг факт, който трябва да тревожи европейските производители. А именно типът автомобили. Електрическите или електрифицираните са 605 000 бройки. Тези с ДВГ удрят 2,19 милиона единици.
Най-големите износители по марки са Chery (532 000), SAIC (собственик на марката MG) с 439 000, Changan с 285 000, Geely с 242 000 и BYD - 207 000 автомобила през първото полугодие.