Развитието на европейския автомобилен пазар е доста забележително. Европа традиционно е страната на малките автомобили. Липсата на пространство, малките пътища и паркинги и високата цена на бензина принудиха шофьорите да купуват малки и икономични коли, пише в своя анализ за Motor1 експертът от JATO Dynamics - Фелипе Муньос.
Това е и причината, поради която първото поколение на Volkswagen Beetle (1938-2003), първото Mini (1959-2000), първият Fiat 500 (1957-1975), Renault 4 (1961-1992) и Citroen 2CV (1948-1990) ) да бъдат много популярни.
Постепенно технологиите, регулациите и увеличените доходи донесоха нови тенденции в индустрията. Към класическите малки автомобили скоро се присъединиха по-големите седани, практичните комбита и квадратните офроуд автомобили. След това, в края на 90-те, дойде ред на SUV.
Днес има ясни предпочитания по отношение на типа на тялото и моделите. Но каква беше ситуацията преди десет години (първата половина на 2014 г.)? Точно тогава се очерта ясна тенденция - SUV-овете се превърнаха във втория най-популярен тип каросерия, отново след малките коли. Пазарният им дял е 19,2%, за сметка на по-малкото MPV (11,9%) и особено седаните (5,1%). Всъщност комби автомобилите вече са надминали MPV и седаните с пазарен дял от 12,3%.
В този момент Volkswagen Group става абсолютен господар в Европа. Пазарният му дял е достигнал 25%, повече от PSA (11,1%), Renault Group (9,7%), Ford (7,5%), General Motors (Opel/Vauxhall; 7,4%) и FCA (6,1%). Междувременно производителите на премиум автомобили започнаха да набират популярност. BMW Group зае седмо място (днес е шесто), докато Mercedes-Benz зае девето място в груповата класация (днес е седмо в Европа).
Топ 10 автомобилни групи 2014 срещу Топ 10 автомобилни групи 2024 (резултатите са за първите 6 месеца):
1. Volkswagen Group (1 703 957 единици) - 1. Volkswagen Group (1 753 149)
2. PSA (755 858 единици) - 2. Stellantis (1 142 090)
3. Renault Group (662 552 единици) - 3. Renault Group (666 319)
4. Ford (514 148 единици) - 4. Hyundai Group (558 747)
5. GM (506 899 единици) - 5. Toyota Group (517 472)
6. FCA (416 792 единици) - 6. BMW Group (465 962)
7. BMW Group (416 081 единици) - 7. Mercedes-Benz Group (371 399)
8. Hyundai Group (401 834 единици) - 8. Ford (243 323)
9. Mercedes-Benz Group (365 151 единици) - 9. Geely Group (212 670)
10. Toyota Group (291 496 единици) - 10. Nissan (175 529)
На ниво марка Volkswagen се утвърди начело, следван не от Toyota, както е днес, а от Ford! Американската марка е продала над 514 000 единици през първата половина на 2014 г., в сравнение със само 243 400 единици през периода януари-юни 2024 г.
Същият спад бе регистриран от Opel/Vauxhall, на трето място през 2014 г. (13-то през 2024 г.), Renault и Peugeot. Citroen и Fiat бяха част от Топ 10, но сега отпаднаха, защото Toyota, Dacia и Skoda заеха мястото им. Преди десет години Tesla регистрира 5631 нови коли в Европа, докато MG - 1206 бройки. Днес обемът им се е увеличил съответно 29 и 106 пъти.
Топ 10 на марките 2014 срещу Топ 10 на марките 2024 (резултатите са за първите 6 месеца)
1. Volkswagen (823 775 единици) - 1. Volkswagen (706 656)
2. Ford (514 145 единици) - 2. Toyota (481 040)
3. Opel/Vauxhall (472 616 единици) - 3. BMW (396 205)
4. Renault (467 933 единици) - 4. Skoda (376 768)
5. Peugeot (421 250 единици) - 5. Renault (362 667)
6. Audi (383 032 броя) - 6. Mercedes (355 736)
7. BMW (345 099 единици) - 7. Audi (345 228)
8. Citroen (334 557 единици) - 8. Peugeot (345 070)
9. Mercedes (333 568 единици) - 9. Dacia (301 090)
10. Fiat (320 709 единици) - 10. Hyundai (279 092)
През това първо полувреме Volkswagen Golf вече беше начело, следван от Ford Fiesta, Renault Clio, Volkswagen Polo и Opel/Vauxhall Corsa. Струва си да споменем два нови факта - премиум марките започнаха да се развиват бързо, като Audi A3 е на девето място; и SUV са адекватно представени от второто поколение на Nissan Qashqai. Всъщност това беше първото поколение на Qashqai (2006-2013) - моделът, който отвори вратата към SUV бума, който все още не е спрял.
И накрая, интересно е да се отбележи, че от десетте най-продавани модела през първата половина на 2014 г. само четири запазиха позицията си в тази ключова класация - Golf, Clio, 208 и Octavia. Напротив, Corsa, Qashqai, Audi A3, Polo и Focus загубиха много позиции. Най-продаваните автомобили в Европа през 2024 г. пък са Dacia Sandero, следвани от Volkswagen Golf и Renault Clio.
Топ 10 по модели 2014 срещу Топ 10 по модели 2024 (резултатите за за първите 6 месеца):
1. Volkswagen Golf (270 136 единици) - 1. Dacia Sandero (144 626)
2. Ford Fiesta (167 617 единици) - 2. Volkswagen Golf (126 069)
3. Renault Clio (162 440 единици) - 3. Renault Clio (114 225)
4. Volkswagen Polo (140 120 единици) - 4. Volkswagen T-Roc (111 588)
5. Opel/Vauxhall Corsa (133 606 единици) - 5. Peugeot 208 (106 601)
6. Ford Focus (121 334 единици) - 6. Citroen C3 (104 976)
7. Peugeot 208 (119 606 единици) - 7. Skoda Octavia (102 581)
8. Skoda Octavia (105 589 единици) - 8. Tesla Model Y (102 164)
9. Audi A3 (105 325 единици) - 9. Toyota Yaris Cross (100 250)
10. Nissan Qashqai (103 939 единици) - 10. Peugeot 2008 (93 445).